Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis 13.04.2017

Wchodzi w życie pakiet przewozowy

Po wprowadzeniu nowych przepisów każda ciężarówka będzie musiała posiadać regulator, który wskaże co przewozi i gdzie się znajduje. Przeciwko jej wprowadzeniu buntują się firmy przewozowe. Kierowcy uważają, że kary w wysokości 7,5 tys. zł za brak urządzenia są drastyczne i że pakiet ogranicza możliwości ich pracy. O tym, czy wprowadzana zmiana może osłabić polską logistykę i polski rynek przewozowy rozmawiali w programie Rządy Pieniądza Marcin Roszkowski (Instytut Jagielloński) i Bartek Godusławski (Puls Biznesu).
Pakiet przewozowy ma likwidować szara strefę i ograniczać przestępstwa podatkowe, także na rynku paliw.Pakiet przewozowy ma likwidować szara strefę i ograniczać przestępstwa podatkowe, także na rynku paliw. flickr/F@bione©

Pakiet przewozowy to trzecia już duża regulacja, która ma likwidować szara strefę i ograniczać przestępstwa podatkowe, także na rynku paliw. Pierwszą zmianą był pakiet paliwowy, drugą - energetyczny. Jak wyliczyło ministerstwo infrastruktury, dzięki wprowadzeniu pakietu przewozowego do budżetu wpłynie dodatkowo 330 mln zł rocznie.

Jak podkreślił Bartek Godusławski, wprowadzenie pierwszej zmiany - pakietu paliwowego - okazało się dużym sukcesem, co na rynku rafineryjnym najlepiej pokazały dane z Lotosu i Orlenu.

- Pakiet transportowy wydaje się z kolei dość drobnym, ale jednak, elementem uszczelniania całej sieci różnych działań, które ministerstwo przygotowuje – zauważył. - Wprowadzając GPS będziemy np. mogli zobaczyć czy mamy do czynienia z realnym przewozem towaru czy fikcyjnym eksportem, przez który tracimy miliardy złotych – dodał Godusławski.

Jego zdaniem, nie do końca dobrze rozwiązana jest jednak kwestia kar. - W pewnym momencie za nieuczciwość kierowcy odpowiedzialność ponosi właściciel firmy. Właściciel firmy nie zawsze jest jednak w stanie kontrolować swoich kierowców – podkreślił Godusławski.

Zdaniem Marcina Roszkowskiego, „zawsze jest pokusa państwa polskiego, by wiedzieć precyzyjnie, co się dzieje”. - Do tej pory minister infrastruktury twórczo rozbudowuje system, który pobiera opłaty i który w rozwoju satelitarnym może nabrać kompetencji do śledzenia fikcyjnych przewozów, przemytu lub innych tego typu przedsięwzięć – wyjaśnił.

Dodał, że z egzekwowania VAT rosną wpływy, w związku z czym widać, że zaostrzanie i zacieśnianie tej polityki daje efekt. - To o tyle dobre, że ułatwia konkurencję, bo gdy ktoś nie płaci podatków to oszukuje całą resztę i w grze konkurencyjnej jest nieuczciwy – podsumował.

Goście skomentowali w programie także zmianę na stanowisku prezesa PZU.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji był Tomasz Wróblewski.

Polskie Radio 24/pr

Rządy Pieniądza w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje


___________________

Data emisji: 13.04.17

Godzina emisji: 9:10