Przedstawiamy wybór artykułów i serwisów historycznych, które urozmaicą zdobywaną przez uczniów wiedzę, wzbogacą e-lekcje o najciekawsze audycje historyczne, infografiki i materiały interaktywne oraz pozwolą najbardziej zainteresowanym wsłuchać się w opinie najwybitniejszych historyków. Materiały przygotowane przez portal PolskieRadio24.pl bazują także na bogatych zbiorach nagrań z 95-letniej historii Polskiego Radia. Użytkownicy mają więc możliwość wsłuchać się w głosy wybitnych postaci, o których do tej pory jedynie czytali w podręcznikach.
W szóstym artykule z cyklu prezentujemy propozycje dotyczące dwudziestolecia międzywojennego. Wybór oparliśmy o podstawę programową (zalecenia dla poziomu podstawowego i rozszerzonego) dla liceów i techników.
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej.
Uczeń: 2) przedstawia postanowienia traktatu wersalskiego; charakteryzuje słabe strony ładu wersalskiego; charakteryzuje cele Ligi Narodów; wyjaśnia znaczenie układów z Rapallo i Locarno dla ładu międzynarodowego; charakteryzuje wielki kryzys gospodarczy i ocenia skuteczność metod jego zwalczania na świecie; 1) przedstawia postanowienia traktatów pokojowych podpisanych z sojusznikami Niemiec; ocenia sytuację Niemiec w latach dwudziestych;
Nasze propozycje:
- Traktat wersalski - postanowienia,
- prof. Janusz Odziemkowski:"Traktat wersalski nie był zły, to jego realizacja zawiodła"
- Plan Dawesa, czyli kwestia rozłożenia kontrybucji wojennych Niemiec,
- Wolne Miasto Gdańsk - wersalska bomba z opóźnionym zapłonem,
- Niemiecko-sowiecki układ w Rapallo,
- Układ w Locarno, czyli przywrócenie Niemiec do grona mocarstw europejskich,
- Czarny czwartek i krach na Wall Street,
- New Deal, czyli jak Ameryka ratowała się z kryzysu,
Materiały dla nauczycieli. Renesans
XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym.
Uczeń: 1) wyjaśnia genezę powstania państwa sowieckiego i charakteryzuje jego politykę wewnętrzną i zagraniczną w okresie międzywojennym;
Uczeń: 2) wyjaśnia genezę faszyzmu i charakteryzuje faszystowskie Włochy;
Nasze propozycje:
Uczeń: 3) charakteryzuje drogę Hitlera do władzy w Niemczech; charakteryzuje politykę wewnętrzną i zagraniczną III Rzeszy w latach trzydziestych;
Nasze propozycje:
- Rewizjonizm powersalski jako podstawa polityki Hitlera,
- Pucz monachijski - pierwsza próba przejęcia władzy przez nazistów,
- Pierwsze wybory wygrane przez Hitlera,
- Jak Hitler poszerzał swoją władzę,
- Kto podpalił Reichstag?
- Remilitaryzacja Nadrenii jako element negacji postanowień traktatu wersalskiego,
- Anschluss Austrii - przyczyny i następstwa,
- Układ monachijski, czyli rozbiór Czechosłowacji,
- Włączenie okręgu Kłajpedy do Rzeszy,
- Wydarzenia nocy kryształowej,
Uczeń: 5) porównuje funkcjonowanie aparatu terroru w ZSRS i III Rzeszy; 5) ukazuje skalę wewnętrznych represji w ZSRS w latach 30. (w tym tzw. operację polską NKWD 1937–1938).
Nasze propozycje:
Materiały dla uczniów i nauczycieli. Starożytność i średniowiecze
XLI. Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
Wszystkie niezbędne informacje na temat odrodzenia państwa polskiego można znaleźć w serwisie www.niepodlegla.polskieradio.pl. Serwis jest gotową lekcją o odzyskaniu niepodległości i kształtowaniu granic. Perłą serwisu jest to, że gromadzi głosy świadków wydarzeń przedstawione w formie filmów z transkrypcją. [kliknij obrazek poniżej]
Uczeń: analizuje proces formowania się centralnego ośrodka władzy państwowej (od październikowej deklaracji Rady Regencyjnej do małej konstytucji z 1919 r.);
Nasze propozycje:
Uczeń: 2) przedstawia postanowienia konferencji pokojowej w Paryżu dotyczące Polski;
Nasze propozycje:
Uczeń: 3) charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy z Niemcami, z uwzględnieniem powstania wielkopolskiego, powstań śląskich i plebiscytów;
Nasze propozycje:
Kompletną lekcją na temat Powstań Śląskich jest serwis www.powstaniaslaskie.polskieradio24.pl. Infografiki, wspomnienia uczestników, nowoczesna i przejrzysta forma [kliknij obrazek poniżej]
![Barok.png](//static.prsa.pl/images/ce2d05be-ee18-47e2-ab29-78207bd0b0de.jpg)
Materiały dla nauczycieli. XVII WIEK
Uczeń: 4) charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem wojny polsko-bolszewickiej; 2) opisuje genezę i przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz jej powiązanie z kwestią ukraińską i litewską; charakteryzuje proces formowania się granic z Czechosłowacją i Litwą.
Nasze propozycje:
Materiały dla nauczycieli. Oświecenie i epoka napoleońska
XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej.
Uczeń: charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.,
Nasze propozycje:
Uczeń: wyjaśnia przyczyny przewrotu majowego, charakteryzuje jego przebieg oraz ocenia skutki ustrojowe (nowela sierpniowa, konstytucja kwietniowa z 1935 r.);
Nasze propozycje:
Materiały dla nauczycieli. Od kongresu wiedeńskiego do powstania styczniowego
Uczeń: charakteryzuje życie polityczne w Polsce w czasie rządów sanacyjnych;
Nasze propozycje:
Uczeń: 3) ocenia skuteczność polskiej polityki zagranicznej w okresie międzywojennym;
Nasze propozycje:
Materiały dla nauczycieli. Od połowy XIX wieku do zakończenia I wojny światowej
XLIII. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej.
Uczeń: przedstawia i ocenia dokonania pierwszych lat odbudowy (m.in. reformy Władysława Grabskiego i unifikację państwa);
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje i ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej z lat 30. (m.in. reformy Eugeniusza Kwiatkowskiego).
Nasze propozycje:
Uczeń: analizuje stosunki narodowościowe i religijne na obszarze II Rzeczypospolitej.
Nasze propozycje:
Uczeń: dostrzega obecność Polonii poza granicami kraju, z uwzględnieniem roli Związku Polaków w Niemczech.
Nasze propozycje:
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej.
Uczeń: 1) rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców;
Nasze propozycje:
Uczeń: opisuje proces upowszechniania oświaty w II Rzeczypospolitej;
Nasze propozycje:
Uczeń: ocenia dorobek II Rzeczypospolitej w dziedzinie kultury, nauki i sportu na tle europejskim;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje przejawy kultury masowej w Polsce międzywojennej.
Nasze propozycje: