Prezes Michał Kanownik przypomniał, że to już druga w tym roku legislacyjna próbą UE powstrzymania nieograniczonej ekspansji firm takich jak: Google lub Facebook. Chodzi o wzmocnienie pozycji unijnych konsumentów np. przez prawo do zapomnienia, kontroli gromadzonych na nich danych. Do atutów nowej unijnej regulacji należy większa ochrona europejskiego użytkownika przed fake newsami, oszustwami itp.
Ale to z kolei rodzi pytanie, czy nie stanie się kolejną formą cenzury w Internecie. Obawy dotyczą automatyzmu w usuwaniu treści, które algorytmy uznają za niepotrzebne.
Dlatego istnieje poważne ryzyko, że te szlachetne zamiary uderzą nie tyle w światowe platformy cyfrowe, lecz także, a może przede wszystkim w małe polskie firmy e-commerce, które w ten sposób oferują klientom swoje usługi. Także na rynku zagranicznym przez e-platformy sprzedażowe.
W nowej regulacji są zapisy o ograniczaniu lub nawet zakazie tzw. reklam targetowanych. Ale to utrudni bezpośredni dostęp do konsumenta polskim małym i średnim firmom.
Ale niezależnie od tego duże, globalne firmy zostaną zmuszone do przebudowania ich modelu biznesowego, z punktu widzenia obecności na unijnym rynku usług cyfrowych np. przez zmiany prawne umów zawieranych z klientami z UE.
Zapraszamy do wysłuchania audycji, którą prowadził Błażej Prośniewski.
05:19 Michał Kanownik prezes Związku Cyfrowa Polska o nowej regulacji PE w sprawie usług cyfrowych ( Ekspres Gospodarczy Błażej Prośniewski PR1) Michał Kanownik prezes Związku Cyfrowa Polska o nowej regulacji PE w sprawie usług cyfrowych ( Ekspres Gospodarczy Błażej Prośniewski PR1)
PR1/PR24/Błażej Prośniewski/sw