Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Marta Kwasnicka 13.02.2011

Samoloty to ich pasja

Nasi naukowcy z Instytutu Lotnictwa pracują nad wieloma nowoczesnymi projektami, a ich osiągnięcia są doceniane na świecie.
Samoloty to ich pasjaInstytut Lotnictwa
Posłuchaj
  • Samoloty lekkie to ich konik
Czytaj także

Instytut Lotnictwa w Warszawie, to fenomen polskiej nauki, który od 85 lat jest w czołówce światowych wyników badawczych w dziedzinie przemysłu lotniczego.

Tej placówce nie zaszkodziła nawet decyzja polityczna z 1969 roku, która przekreślała wtedy w naszym kraju dalszy rozwój badań lotniczych na rzecz wytwarzania, jak to wtedy określono "szeroko pojętych narzędzi m.in. dla rolnictwa".

- Naszą polską specjalnością są samoloty lekkie, kilkadziesiąt typów zasługuje na wyróżnienie. Przed wojną myśliwiec P 11 C i bombowiec "Łoś", po wojnie "Iskra" pierwszy polski samolot szkolno-treningowy-odrzutowy, który był eksportowany do Indii i śmigłowiec "Sokół" - podkreślił dr Witold Wiśniowski, dyrektor placówki.

Gość radiowej Jedynki wyróżnił też szybowce, kiedyś do najlepszych należał "Bocian", który był eksportowany na cały świat, a dzisiaj "Diana".

- W tej chwili pracujemy nad bezpilotowym helikopterem, który potrafi podnosić ładunki nawet do 300 kilogramów. Rozpoczęliśmy jego projektowanie rok temu. Służy do monitorowania zagrożonych terenów, ewakuowania ludzi z niebezpiecznych obszarów, działań antyterrorystycznych i wspierania policji – zaznaczył Dr Zbigniew Wołejsza, dyrektor Centrum Nowych Technologii.

W "Naukowym Wieczorze z Jedynką" zauważył, że jest duże zapotrzebowanie w kraju i na świecie na taki sprzęt. Będzie to, jego zdaniem, śmigłowiec zdalnie sterowany, który może mieć także funkcję autonomicznego latania, czyli omijania przeszkód.

Goście Artura Wolskiego opowiadali także o kilku innych realizowanych obecnie w Polsce projektach, którymi interesuje się światowy przemysł lotniczy z uwagi na ich doskonałe parametry m.in. w dziedzinie materiałów wytrzymujących wysokie obciążenia mechaniczne i termiczne (w temperaturach ok. 900 stopni C), co przy budowie samolotów jest niezwykle ważne. Tak wytrzymałe materiały znajdują również zastosowania poza lotnictwem m.in. w energetyce.

W dalszej części audycji naukowcy przedstawiali projekty stratosferycznego samolotu rozpoznawczego dla wojska i służb np. meteorologicznych, który jest napędzany energią słoneczną.

Opowiadali o samolocie z pionowym startem, który może pracować w terenach trudnych do lądowania i startu, a także o nowym silniku detonacyjnym, który ma być początkiem nowej ery silników odrzutowych i rakietowych.

(pp)

Aby wysłuchać całej rozmowy, wystarczy kliknąć "Samoloty lekkie to ich konik" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.