Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Gabriela Skonieczna 01.03.2012

Wielkie pchły utrapieniem dinozaurów

Miały nawet ponad dwa centymetry długości. Naukowcy dysponują aż dziewięcioma okazami, które reprezentują dwa gatunki.
Wielkie pchły utrapieniem dinozaurównature.com

Pchły znaleziono na dwóch stanowiskach - jedne pochodzą z dna prastarego jeziora w powiecie Ningcheng (w północno-wschodnich Chinach, w regionie autonomicznym Mongolia Wewnętrzna). Wiek znalezionych tam pięciu sztuk ocenia się na około 165 mln lat. Cztery kolejne pochodzą ze skalnej odkrywki w prowincji Liaoning na północnym wschodzie Chin. Mogły żyć około 125 mln lat temu - sugerują autorzy badania z Chińskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu Kansas w Lawrence (USA) i Narodowego Muzeum Historii Naturalnej we Francji.

Dłuższa ssawka samic

Pod wieloma względami owady te przypominały swoich współczesnych krewnych, choć przerastały je od pięciu do dziesięciu razy. Wyrośnięte były zwłaszcza samice - mogły osiągać ponad 2 cm długości, miały też dłuższą od samców ssawkę. Naukowcy nie omieszkali też odnotować, że samce miały genitalia "duże i odkryte".

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

U oglądanych w powiększeniu owadów wyraźnie widać długie, ząbkowane ssawki do nakłuwania skóry dinozaurów. W przeciwieństwie do współczesnych pcheł nie ewoluowały u nich jednak wyspecjalizowane, skoczne kończyny.

Nowe odkrycie daje rzadką okazję lepszego poznania historii ewolucji pcheł. Wyjątkowo długie, piłkowane ssawki i mocne pazurki prastarych owadów świadczą o tym, że były one przystosowane do życia na zwierzętach pokrytych sierścią lub na opierzonych dinozaurach, dopiero z czasem przerzuciły się na ssaki i ptaki.

gs