Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 09.07.2014

Nowe prawa konsumentów w Internecie: co muszą zmienić e-sklepy

Przed sklepami internetowymi ogrom prac związanych z dostosowaniem witryn do wymogów nowej ustawy o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia tego roku. O koniecznych zmianach w e-handlu, mówi wiceprzewodniczący Rady Izby Gospodarki Elektronicznej E-Commerce Polska, Łukasz Kiczma.
Przed właścicielami witryn internetowych ogrom pracPrzed właścicielami witryn internetowych ogrom pracGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O koniecznych zmianach w e-handlu, związanych z nowa ustawa o prawach konsumenta, mówi wiceprzewodniczący Rady Izby Gospodarki Elektronicznej E-Commerce Polska, Łukasz Kiczma. /Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Koniec z anonimowością: witryna z pełnymi danymi

– Po wdrożeniu unijnej dyrektywy do polskiego prawa, sklepy internetowe nie będą mogły już być anonimowe – mówi Kiczma. – Przedsiębiorcy będą musieli podawać pełne dane  o sklepie, jego adresie i możliwościach kontaktu – podkreśla ekspert.

Pełny opis produktów i kosztów zakupu

Także produkty będą musiały być bardzo szczegółowo opisane. Co ważne, klient podejmujący decyzję o zakupie przez Internet, będzie musiał mieć podane wszystkie koszty związane z  zakupem i realizacją zamówienia.

Zmiana kluczowego przycisku

Przy finalizacji zamówienia, klient, zamiast tradycyjnego przycisku „KUP”, zobaczy nowy – „Kupuję z obowiązkiem zapłaty”.

– Idea tego przycisku jest taka, że konsument kupujący w sklepie internetowym, na odległość, musi  w sposób świadomy tego dokonać, aby później nie było nieporozumień, że sprzedający towar wysyła, a kupujący tłumaczy się, że nie był poinformowany o tym, że musi ponieść jakiekolwiek konsekwencje z tego powodu – wyjaśnia Kiczma.

Deklaracja kompletności towaru

W momencie zatwierdzania zamówienia, sprzedający musi złożyć oświadczenie, że wysyła towar kompletny, bez wad.

Konieczność pouczenia o prawie do odstąpienia od umowy

Konsument musi być też pouczony o prawie odstąpienia od umowy, na co będzie miał 14 dni.

Czasu na wykonanie prac jest niewiele

– Mam nadzieję, że wszystkie sklepy internetowe zdążą wdrożyć wszystkie zapisy nowej ustawy, dostosują swoje regulaminy i udostępnią szczegółowe karty produktów na swoich stronach – mówi ekspert – Nakład pracy jest duży, dlatego, że okres na wdrożenie zmian jest bardzo krótki – podkreśla ekspert.

Oprócz ponoszenia nakładów finansowych, przedsiębiorców czeka wyścig z czasem, gdyż zmiany oznaczają nakładanie się prac w agencjach reklamowych, firmach programistycznych, dostosowujących platformy internetowe do nowych regulacji.

– Nawet wdrożenie prostych modułów, które mogą być wykorzystane na istniejących platformach, też będzie wymagało czasu, gdyż trzeba je zaimplementować, przetestować i oddać stronę w pełni funkcjonalną już według nowych zasad. Im większy sklep, tym ma więcej kart produktów do opracowania. Jest co robić – konkluduje wiceprzewodniczący Izby  E-Commerce Polska.

Karolina Mózgowiec