Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 18.08.2014

Koszyk cen: Sklepy osiedlowe obniżają ceny, stosując metody hipermarketów

Jak wynika z badania Koszyk cen dlahandlu.pl, małe sklepy osiedlowe zaczęły stosować te same metody co hipermarkety dla obniżenia cen – wielopaki, ogólnopolskie promocje, czy wspólne zakupy. I to daje efekty – coraz bardziej zbliżają się cenowo do swoich gigantycznych konkurentów.
Małe sklepy osiedlowe zaczęły stosować te same metody co hipermarkety dla obniżenia cen.Małe sklepy osiedlowe zaczęły stosować te same metody co hipermarkety dla obniżenia cen.Glow Images/East News

I tak obecnie różnica między dużymi powierzchniami a małymi formatami franczyzowmi wynosi ok. 20- 30 zł przy zakupie 50 produktów za ok. 280 zł. Obecnie ceny w supermarketach za 50 produktów z Koszyka oscylują wokół 270- 280 zł. W badanych trzech sieciach sklepów osiedlowych za te same zakupy trzeba zapłacić ok. 290-300 zł. Jeszcze rok temu różnica wynosiła często 50 zł i więcej.

W ośmiu miastach w Polsce sieci Lewiatan za zakup 50 towarów z Koszyka w ostatni weekend trzeba było zapłacić od 290,20 zł na Górnym Śląsku do 316,62 zł w Warszawie. W połowie czerwca ceny w tej sieci wahały się od 309,08 zł w Lublinie do 331,05 zł w placówce Warszawie. Spadek cen to wynik sezonowych obniżek warzyw i owoców. Rozbieżność przy zakupach w różnych miastach w sklepach z tym samym szyldem wynosi obecnie 26 zł.

W ostatni weekend sieć Freshmarket proponowała ceny na 50 produktów z Koszyka na poziomie od 292,10 zł na Górnym Śląsku do 318,23 zł w Bydgoszczy. W połowie czerwca notowaliśmy tu ceny od 313,29 zl w Lublinie do 330,95 zł w Warszawie. Tu także spadek pochodzi z obniżek cen warzyw i owoców, a rozbieżności cenowe między różnymi lokalizacjami wzrosły z 17 do 26 zł.

W sieci Carrefour Express za zakup 50 produktów z Koszyka musieliśmy zapłacić od 304,75 zł na Górnym Śląsku do 322,84 zł w Krakowie. W połowie czerwca monitoring wskazywał na poziom cen od 314,22 zł na Górnym Śląsku do 352,60 zł w Warszawie. Tu rozbieżność cenowa między różnymi miastami spadła z 38 do 18 zł.

Dla wszystkich sieci najtańszym regionem okazał się Górny Śląsk, gdzie nasycenie powierzchni handlowej na 1 mkw. jest największe.

Monitoring cen przeprowadzono w dniach 8-10 sierpnia 2014 roku.

/