Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 08.10.2014

Rynek produktów ekologicznych rośnie szybko

Branża ekologiczna rozwija się coraz lepiej i coraz więcej ma do zaoferowania odbiorcom. Jeszcze 3 lata temu rynek wart był jedynie 50 mln euro, dziś to już blisko 180 mln euro.
Rynek produktów ekologicznych rośnie szybkoGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O przyszłości polskiego rynku produktów ekologicznych w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki mówi Maciej Bartoń ze Stowarzyszenie Polska Ekologia (Hanna Uszyńska, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Potencjał polskiego ekorynku dostrzegają także producenci zagraniczni -mówi Maciej Bartoń ze Stowarzyszenie Polska Ekologia. – Ta branża rozwija się dynamicznie i nadal będzie rosła o 10 do 20 proc. rocznie. Zachodnie firmy postrzegają krajowy rynek jako coraz bardziej atrakcyjny – mówi gość.

Potrzeba więcej gospodarstw

Zdaniem eksperta, aby rynek rozwijał się właściwie, w Polsce musi powstawać więcej ekologicznych gospodarstw towarowych, które nastawione są na sprzedaż swoich produktów. - W nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-20 gospodarstwa, które sprzedają swoje produkty, będą miały wyższe dopłaty. Produkcja zwierzęca zaś zostanie połączona z produkcją roślinną. Nie będziemy mieli już czegoś takiego jak dopłaty do łąk i zielonkach pastwisk – mówi Maciej Bartoń.

Zrównoważone rolnictwo

Na targach Natura Food wystawiali się rolnicy ekologiczni. - Najlepszym okazał się pan Osik z pod Lublina. Jest to rolnik ekologiczny, który prowadzi swoje gospodarstwo od 20 lat. Sprzedaje produkty ekologiczne koncernom zagranicznym. Jest to znakomity przykład zrównoważonego rolnictwa – uważa gość.

Zbyt duże rozdrobnienie

Rynek produktów ekologicznych mógłby rozwijać się szybciej, gdyby nie duże rozdrobnienie producentów surowców. - Przykładem jest branża mleczarska. Mamy producentów mleka ekologicznego w całej Polsce, ale są oni rozrzuceni po całym kraju. Więc ciężko jest odebrać to mleko i przetworzyć je – wyjaśnia rozmówca.

Hanna Uszyńska, abo