Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 05.05.2016

Już nie tylko pieniądze. Co liczy się najbardziej dla pracowników?

Ponoć pieniądze nie są już najważniejsze. Dobrze wykwalifikowani pracownicy poszukują u pracodawców również innych zachęt i atutów, nie tylko wysokich pensji. Liczy się dla nich np. wielkość firmy i kultura organizacyjna.
Posłuchaj
  • O tym, co najbardziej pracownicy cenią w firmach, w których pracują, mówiła w "Porannych rozmaitościach" radiowej Jedynki: Aleksandra Kujawa z firmy Antal (Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Dla pracowników coraz ważniejsze są możliwość pogodzenia pracy z życiem osobistym, jak i różnego rodzaju benefity pozapłacowe, mówi Aleksandra Kujawa z firmy Antal.

Z ostatnio przeprowadzonego przez firmę badania wynika, że najbardziej dla specjalistów liczy się tekże styl zarządzania firmą, kultura organizacyjna oraz innowacyjność.

- W dużym skrócie oznacza to poszanowanie dla człowieka, to, jak jesteśmy traktowani, jak nasz przełożony i organizacja, w której pracujemy, reagują na nasze potrzeby i prośby. Czy jest odwieczna walka o urlop, czy jesteśmy w stanie zaplanować sobie odpoczynek, to jest niezwykle ważne – wylicza gość radiowej Jedynki. – Jeżeli chodzi o innowacje, to głównie odnosi się to do firm IT, ale również sprzętu, na jakim pracują pracownicy, czy mają też komfort dookoła siebie – dodaje.

Duże dysproporcje w niektórych branżach

Pracownicy w trakcie badania wybrali też branże, w których pracodawcy najczęściej odpowiadają na zapotrzebowanie swoich podwładnych.

- Są branże, gdzie widać bardzo duże dysproporcje. Taką branżą jest IT, w której jeden z koncernów amerykańskich zbudował tak doskonały branding, że większość pracowników chciałaby dla niego pracować. Następnie jest duża przepaść, do wszystkich kolejnych firm. Podobnie wygląda to w branży konsultingowej czy finansowej – mówi Aleksandra Kujawa.

Pracodawcy muszą dostosować się do wymagań pracowników

Jak podkreśla ekspertka, pracodawcy nie mają obecnie wyjścia i muszą zacząć dostosowywać się do tych wymagań pracowników.

- Dlatego coraz bardziej popularny staje się employer branding w firmach, jak i ludzkie traktowanie. Firmy przeprowadzają audyty swoich menedżerów, sprawdzają, czy na pewno są to osoby najlepiej wybrane do tego zadania, do zarządzania ludźmi. Ważne, żeby to zarządzanie odbywało się przez partnerstwo, a nie dyktaturę, przez co wszyscy będą mieli lepsze wyniki – mówi Aleksandra Kujawa.

Jak pokazują badania, ponad połowa pracodawców, szczególnie w mniejszych miejscowościach, myśli jeszcze, że rządzi pieniądz. Tymczasem poza godziwą zapłatą za pracę liczy się także ludzkie podejście do pracownika. W porównaniu z innymi branżami najgorzej pod tym względem ocenione zostały handel detaliczny i e-commerce.

Kamil Piechowski, awi