Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 22.05.2017

Polska potentatem w produkcji zagęszczonych soków owocowych. Jakie perspektywy przed branżą?

Polska jest europejską potęgą w produkcji sadowniczej, naszym najważniejszym produktem od lat są jabłka. W roku ubiegłym polskie zbiory jabłek wyniosły blisko 4 mln ton.
Sok jabłkowySok jabłkowyGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O rynku soków mówili w radiowej Jedynce Magdalena Rohde-Krempa, wiceprezes firmy Maspex i Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Jak zagospodarowujemy tę produkcję wyjaśnia Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków.

- Konsumujemy w kraju, w różnych postaciach, czyli świeżej, soków, ok. 1 mln ton, czyli ¾ naszej produkcji jabłek musimy wyeksportować. To jest ogromna liczba – 3 mln ton. Też eksportujemy to w różnych postaciach. Naszym podstawowym produktem eksportowym jest zagęszczony sok jabłkowy. Przetwarzamy na ten sok ok. 2 mln ton jabłek. Pozostała liczba jabłek przetwarzana jest na inne produkty - mówi gość radiowej Jedynki.

Jesteśmy drugim producentem na świecie soków zagęszczonych

Potentatem na skalę europejską, ale i światową jesteśmy właśnie w produkcji zagęszczonych soków owocowych, przetwarzanych później na soki i napoje. Gros tych koncentratów, prawie 90 procent całej produkcji, z powodzeniem od lat eksportujemy przede wszystkim do krajów UE.

- Jesteśmy drugim producentem na świecie tych soków zagęszczonych, jabłkowych przede wszystkim. Ale również produkujemy dużo soków z owoców kolorowych: wiśni, porzeczki czarnej, czerwonej. Sumarycznie jest to ok. 400 tys. ton, w tym 300 – 320 tys. ton to jest produkcja koncentratu jabłkowego. Tutaj jesteśmy zdecydowanie potentatem, w Europie nie mamy sobie równych – mówi Julian Pawlak.

W produkcji i eksporcie koncentratu jabłkowego lepsi od nas są tylko Chińczycy, ale z ich skalą produkcji nie mamy się co porównywać. W Europie ostro z nami konkurują producenci z Serbii, Turcji czy Ukrainy. Jak na razie tę konkurencję wygrywamy przede wszystkim jakością i relatywnie niskimi cenami.

Od kilku lat nie ma wzrostu spożycia soków

Polskich producentów martwi jednak spadająca na świecie konsumpcja soków owocowych. W Polsce nie odnotowujemy spadków, ale też nie mamy od kilku lat wzrostu spożycia tych soków.

- Statystyczny Polak w ciągu roku wypija ok. 20 litrów soków i nektarów. Jest to 1 litr ponad średnią europejską. Do czołowych krajów europejskich mamy jeszcze daleko, jak chociażby do Niemców, którzy spożywają ok. 30 litrów. Możemy zatem jeszcze znacząco zwiększyć to spożycie i nad tym pracujemy wszyscy, a przede wszystkim producenci soków – podkreśla rozmówca Jedynki.

Trendy i nowości na rynku

Producenci proponują więc konsumentom różnego rodzaju nowości, elastycznie dostosowując się do nowych trendów i mód pojawiających się na rynku. Po jakie soki i napoje sięgamy ostatnio najchętniej, jakie nowe produkty znalazły uznanie konsumentów w ostatnich latach, mówi Magdalena Rohde-Krempa, wiceprezes firmy Maspex.

- Nowe trendy można podzielić na grupy: soki nie z koncentratu, lub o prostym składzie, druga grupa – to działające na zdrowie i produkty profilowane do konkretnych potrzeb konsumentów, czyli np. dla dzieci lub dla seniorów. Z drugiej strony konsument poszukuje wygodnych opakowań, które może zabrać ze sobą, różnych rozwiązań zamknięć – wylicza ekspertka.

Kariera soków NFC

Konsumenci poszukują nie tylko nowinek, ale doceniają coraz bardziej wartości odżywcze soków i napojów. Stąd kariera soków NFC (not form concentrat), czyli soków tłoczonych ze świeżych owoców i  sprzedawanych nieomal prosto z sadu, potwierdza prezes Julian Pawlak.

- Jest to już bardzo ważna w tej chwili kategoria. W Polsce odpowiada już za 1/5 rynku, ponad 20 proc. wszystkich spożywanych soków to soki nieodtwarzane z koncentratu, tylko wyciskane z owoców i pakowane – mówi ekspert.

W roku ubiegłym Polska wyeksportowała soki zagęszczone o wartości ponad 490 mln euro, co stanowiło 28 procent wartości całego naszego eksportu owocowo-warzywnego.

Elżbieta Mamos, awi