Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 01.06.2017

Polska żywność smakuje Europie coraz bardziej

Eksport produktów rolno-spożywczych mocno przyspieszył po tym, jak w ubiegłym roku jego wzrost był najmniejszy od siedmiu lat.
Posłuchaj
  • O wzroście eksportu polskiej żywności mówili w radiowej Jedynce Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole i Michał Koleśnikow, analityk BGŻ BNP Paribas (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Wartość eksportu ciągną w górę wyroby mleczarskie

Przede wszystkim to, co napędza w tym roku wartość naszego eksportu, to wyroby mleczarskie, dodaje Michał Koleśnikow, analityk BGŻ BNP Paribas.

Michał Koleśnikow Łącznie według danych Eurostatu eksport wyrobów mleczarskich wzrósł o prawie 40 proc. w stosunku do tego samego okresu przed rokiem.

- Eksport w przypadku tej grupy rośnie zarówno, jeśli chodzi o ilość, jak i wartość. Łącznie według danych Eurostatu ten eksport wzrósł o prawie 40 proc. w stosunku do tego samego okresu przed rokiem. Jeśli chodzi o produkty mleczarskie, to w największym stopniu procentowo wzrósł eksport masła, serwatki oraz mleka płynnego – mówi

Rośnie eksport drobiu

Naszym hitem eksportowym jest również drób. Mimo grypy ptaków eksport drobiu nadal rośnie, choć dynamika wzrostu jest mniejsza, tłumaczy Jakub Olipra.

- Polska w ostatnich latach stała się największym producentem drobiu w Europie. Cena drobiu w Polsce jest o ok. 30 proc. niższa niż średnia cena unijna. Sprawia to, że pniemy się w górę również jako kluczowi eksporterzy tego gatunku mięsa w Unii Europejskiej. To jest taki towar, który możemy nazwać polskim hitem eksportowym, jeżeli chodzi o żywność. Oczywiście też jabłka. Ale należy pamiętać o tym, że tegoroczne przymrozki w maju prawdopodobnie wyrządziły takie straty, że zarówno produkcja, jak i eksport będą niższe – przewiduje ekspert.

Nasza żywność wygrywa ceną, ale nie tylko 

Zdecydowana większość polskiej żywności trafia do krajów Unii Europejskiej - to 80 procent całego eksportu, choć coraz więcej naszej żywności trafia też na rynki trzecie.

Przede wszystkim nasza żywność wygrywa ceną, ale nie tylko.

- Jesteśmy jednak tańsi, mamy niższe koszty pracy, niższe koszty surowców rolnych. Jest również duża konkurencja wewnętrzna firm, które produkują żywność w Polsce. Są one innowacyjne, starają się, konkurują pomiędzy sobą przez co są konkurencyjne również na rynkach zagranicznych. Relacja ceny do jakości jest bardzo dobra. Eksportujemy coraz więcej produktów o wysokiej jakości, o wysokiej wartości dodanej. Możemy tutaj mówić chociażby o słodyczach, czy alkoholach – zaznacza ekspert.

Wszystko wskazuje na to, że ten rok będzie bardzo dobry dla eksportu polskiej żywności. Jeśli zachowamy tempo z początku roku, to eksport w ujęciu rocznym może wzrosnąć nawet o 10 procent. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacuje, że w tym roku wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych znacznie przekroczą 25 miliardów euro.

Justyna Golonko, awi