Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 14.06.2017

Zakupy online: klienci mają coraz wyższe wymagania. Sprzedawcy starają się im sprostać, wykorzystując nowoczesne technologie

Choć tradycyjne sklepy nadal trzymają  się dobrze, to jednak coraz więcej konsumentów kupuje przez Internet. Rosną też ich oczekiwania wobec handlu online. Jak powinien się on zmieniać, żeby je spełnić, zbadała firma doradcza PwC i przedstawiła w raporcie „Total Retail 2017. Jak przetrwać w cyfrowym świecie handlu?”.  
Posłuchaj
  • O cyfrowym handlu mówili w radiowej Jedynce Michał Kreczmar i Alessandro Beda z PwC (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

W Internecie zakupy co najmniej raz w miesiącu robi obecnie prawie 60 procent Polaków. Barierą zaczyna być dla nich brak wersji mobilnych, mówi Michał Kreczmar z PwC Polska.

Michał Kreczmar Amerykańscy konsumenci znacznie efektywniej korzystają z social media, w Polsce jesteśmy cały czas w fazie wzrostu tej branży.

- Coraz więcej konsumentów korzysta z urządzeń mobilnych, wchodzą na stronę internetową i widzą, że ona źle działa, jest słabe zdjęcie, zła wizualizacja, ciężko produkt zobaczyć, a często komórka jest jednym z elementów podejmowania decyzji. Może nie kupuje się np. samochodu przez komórkę, ale to jest ten etap, moment, kiedy jedzie się w komunikacji miejskiej, stoi w kolejce i się ogląda – zaznacza gość radiowej Jedynki. – Amerykańscy konsumenci znacznie efektywniej korzystają z social media, w Polsce jesteśmy cały czas w fazie wzrostu tej branży. W USA są firmy, które realizują całą obsługę klienta za pomocą social media – dodaje.

Jedne produkty chętniej kupujemy online, inne mniej

Klienci kupując, chcą dotykać, widzieć, przymierzać, próbować, sprawdzić jakość towaru, podkreśla Alessandro Beda z PwC.

- Są rzeczy, które kupujemy niemal ze 10-proc. zaufaniem, jak np. elektronika, książki, czy filmy. Ale już np. w wypadku butów, czy będą pasować, klienci tej pewności nie mają, dlatego handlujący modą online muszą mieć opracowaną bardzo dobrą politykę zwrotów, oczywiście za darmo, w możliwie długim terminie. Natomiast na drugim biegunie jest sprzedaż żywności, to jest ostatnia granica do pokonania. Handlowcy muszą zdobyć zaufanie konsumentów, jeśli chcą sprzedawać online produkty spożywcze – podkreśla ekspert.

Firmy wykorzystują nowe technologie

Firmy coraz lepiej radzą sobie z pokonywaniem barier, dodaje Michał Kreczmar. Na przykład koncerny kosmetyczne, które sprzedają gigantyczne ilości produktów, coraz częściej  proponują robienie zdjęcia swojej twarzy i nakładania na nią różnych kosmetyków.

- Wiele firm kosmetycznych ma teraz taką funkcjonalność, która pozwala prawdziwej osobie na sprawdzenie na swoje twarzy, jak konkretne kosmetyki będą wyglądały i od razu wrzucenie ich do koszyka. Amazon ma takie rozwiązanie, że można zrobić zdjęcie kamerą w domu i sprawdzić, jak będzie się wyglądać w konkretnej odzieży. Są też w sklepach cyfrowe lustra, dzięki którym można wirtualnie przymierzyć produkty, nie wchodząc do sklepu, albo tylko w przejściu. Robi ono zdjęcie ciała i nakłada na to różne np. sukienki. Jest dużo takich rozwiązań – podkreśla ekspert.

To są rozwiązania w sklepach tradycyjnych, bo w nich jest również dużo technologii cyfrowych, wyjaśnia Michał Kreczmar.

Trzeba wiedzieć, jak zachęcić klienta do większych zakupów

Z kolei w Internecie też trzeba umieć podejść do klienta, dodaje Alessandro Beda.

Alessandro Beda Handlowcy muszą być wystarczająco sprytni, żeby zaoferować odpowiednią kombinację produktów w odpowiednim czasie i za odpowiednią cenę.

- Handlowcy muszą być wystarczająco sprytni, żeby zaoferować odpowiednią kombinację produktów w odpowiednim czasie i za odpowiednią cenę. Jeśli klient jest gotów wydać jakąś konkretną sumę, jest też pewnie skłonny do wydania nieco więcej. Mogą go do tego zachęcić dobrze przemyślane promocje i wówczas rosną szanse, że w koszyku zakupowym znajdzie się więcej produktów - podkreśla ekspert.
Większość konsumentów uważa, że ceny w Internecie są niższe niż w fizycznych sklepach. 60 procent polskich konsumentów korzysta z porównywarek cen.
Polacy ciągle wydają na zakupy w Internecie znacznie mniej niż Zachodnia Europa, zwłaszcza Niemcy, Wielka Brytania, czy Czechy, gdzie na przykład 40 procent ludzi kupuje sprzęt RTV i AGD właśnie online.

Aleksandra Tycner, awi