Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Walterska 21.06.2018

Chatboty wkraczają do handlu, ale jeszcze im nie ufamy

21 proc. konsumentów miało okazję korzystać z usług głosowych lub tekstowych asystentów podczas zakupów w sieci. Nazywa się to handlem konwersacyjnym. A jakie ten handel ma znaczenie dla przeciętnego konsumenta w radiowej Jedynce wyjaśnia Tomasz Matusiak z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia. 
Posłuchaj
  • Handl konwersacyjny i jego znaczenie dla przeciętnego konsumenta - o tym w radiowej Jedynce w materiale Tomasza Matusiaka z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
Czytaj także

Handel konwersacyjny jest kolejnym etapem rozwoju technologii cyfrowych. Ten trend w sprzedaży detalicznej oparty jest na rozmowie kupujących z ludźmi lub chatbotami, czyli automatycznymi asystentami opartymi na sztucznej inteligencji, a w celu większego zindywidualizowania obsługi można również łączyć obie te opcje. Firmy wykorzystują chatboty m.in. do potwierdzania zamówień, powiadamiania o wysyłkach i dostawach oraz rozwiązywania problemów związanych z obsługą klienta.

Firma Mastercard zaprezentowała raport o możliwościach jakie daje handel konwersacyjny. Badania wykazały, że aż 87 proc. amerykańskich konsumentów słyszało o głosowych asystentach a 66 proc. korzystało z ich usług. 

- Handel konwersacyjny to kolejną funkcjonalność, którą możemy spotkać w internecie i w e-commerce. System jest w stanie przewidywać i prognozować nasze zachowania. Jest kilka firm, które wiedzą o każdej transakcji, którą wykonaliśmy w internecie - mówi dr. Szymon Wierciński z Akademii im. Leona Koźmińskiego. 

Kacper Kania, specjalista ds. rozwiązań IT wyjaśnia, że funkcjonalność polega na tym, że dla czatbota zbudowany jest typowy zestaw pytań i odpowiedzi. Jest to schematyczne i użytkownik nie może wpisać dowolnej wiadomości. Po wybraniu wiadomości od razu generowana jest odpowiedź.

Z badań wynika, że handel konwersacyjny nie rozwinął jeszcze swojego potencjału. Wielu konsumentów ma wątpliwości co do bezpieczeństwa tych technologii.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Tomasz Matusiak, kw