Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Adam Kaliński 23.01.2019

Technologiczne trendy: sieć 5 G i sztuczna inteligencja, ale tradycyjne radio ma się dobrze

W 2019 roku zostanie sprzedany pierwszy milion telefonów obsługujących sieć 5G. Wraca globalna moda na radio, za 6 lat stanie się ono wśród milenialsów popularniejsze niż tradycyjna telewizja - wynika z 18. edycji raportu „Global TMT Predictions” firmy doradczej Deloitte.

Raport „Global TMT Predictions” prezentuje główne trendy z dziedziny technologii, mediów i telekomunikacji, które mogą wywrzeć istotny wpływ na rynek w perspektywie najbliższych pięciu lat.

Sztuczna inteligencja

Rok 2019 przyniesie pogłębienie związków pomiędzy sztuczną inteligencją a rozwiązaniami w chmurze. Aż 70 proc. firm wykorzystujących AI, będzie to robić dzięki oprogramowaniu dla przedsiębiorstw w chmurze.

Co ważne, firmy nie będą potrzebowały skomplikowanego oprogramowania i specjalistycznych usług programistycznych. Już jedna aplikacja, umożliwiająca na przykład korzystanie z chatbotów, pozwoli na uruchomienie cyfrowego biznesu.

Sieć 5 generacji

Dla firm z branży telekomunikacyjnej na świecie ważnym tematem w najbliższych kilkunastu miesiącach będzie uruchomienie sieci 5G. Oczekuje się, że sieci piątej generacji w porównaniu z 4G zapewnią szybsze połączenia dla konsumentów i biznesu, przy niższych opóźnieniach oraz stworzą nowe źródła przychodów dla firm z sektora TMT i nie tylko.

Z szacunków Deloitte wynika, że obecnie ponad 70 operatorów testuje 5G w skali globalnej. W tym roku uruchomi ją 25 operatorów, a w 2020 roku liczba ta prawdopodobnie się podwoi.

W 2019 roku zostanie sprzedany pierwszy milion telefonów (z 1,5 mld smartfonów sprzedanych ogółem), które umożliwią korzystanie z sieci piątej generacji, a w 2020 roku liczba ta będzie już wielokrotnie wyższa i sięgnie 15-20 mln sztuk.

Deloitte przewiduje, że już w 2019 r. państwem, które będzie posiadać wiodące na świecie sieci telekomunikacyjne, będą Chiny.

Radio gra nadal

Eksperci Deloitte przewidują również, że ponad 85 proc. dorosłej populacji w krajach rozwiniętych będzie nadal słuchać radia co najmniej raz w tygodniu (tyle samo, co w 2018 r.).

W krajach rozwijających się ten zasięg będzie kształtował się na różnym poziomie. Tygodniowo łącznie prawie 3 miliardy ludzi na świecie będzie słuchać radia, średnio przez ok 90 minut dziennie. Co więcej – wśród nich będzie dużo ludzi młodych. 

W Polsce zasięg radiowy obejmuje 94 proc. populacji, a roczne średnie przychody generowane przez biznes radiowy wynoszą 4 dolary per capita. Dla porównania w Niemczech jest to 46 dolarów, a w USA 67 dolarów.

ak, NRG