Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 24.09.2020

Zakupy online i produkty od lokalnych dostawców. Pandemia zmieniła nawyki konsumentów

W wyniku pandemii 70 proc. Polaków wstrzymało się z zakupami; połowa dokonuje tylko niezbędnych sprawunków, a co piąta osoba odłożyła większe zakupy na później - wynika z raportu firmy konsultingowej KPMG. Zyskują znane polskie marki i produkty od lokalnych dostawców.

Autorzy raportu "Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?" stwierdzili, że ponad 70 proc. osób w czasie pandemii kupuje artykuły inne niż spożywcze w Internecie. Dwóch na trzech ankietowanych Polaków wciąż robi zakupy w sklepach stacjonarnych.

Co trzeci Polak zaczął kupować w sieci 

Aż 34 proc. Polaków rozpoczęło zakupy online produktów, których nie kupowali wcześniej w Internecie. Pandemia COVID-19 wpłynęła też na preferencje marek – coraz bardziej zyskują polskie marki oraz produkty od lokalnych dostawców.

handel on-line1200.jpg
Pandemia pomogła handlowi, zaszkodziła budownictwu. Lepiej radzą sobie firmy usługowe

Zwiększony wolumen zakupów online w czasie pandemii nie był efektem naturalnej transformacji rynku, ale raczej wymuszoną zmianą.  Zdaniem ekspertów KPMG można się jednak spodziewać zwiększenia dynamiki wzrostu sprzedaży online, bo zdecydowana większość konsumentów, "dobrze ocenia cyfrowe kanały realizacji zakupów". 

Większość pytanych deklarowała, że po ustaniu pandemii COVID-19 nie przestanie z nich korzystać. Dotyczy to szczególnie zakupów za pośrednictwem strony internetowej - 91 proc. respondentów deklarowało kontynuację zakupów w ten sposób przy poniżej 80 proc. pozytywnych deklaracji dla zakupów za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Po żywność chodzimy do tradycyjnych sklepów 

Dla 70 proc. Polaków głównym powodem podjęcia decyzji o zakupach spożywczych w sklepie stacjonarnym jest jego lokalizacja. Z kolei 63 proc. korzystało z tradycyjnych sklepów, bo miało możliwość zobaczenia na żywo kupowanej żywności, a 53 proc. ceniło wygodę robienia zakupów w tym kanale sprzedaży. Ceny oferowanych produktów znalazły się na 4. miejscu – wskazała na nie połowa badanych. Zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych były bardziej preferowane przez mężczyzn. 51 proc. z nich robiło je bez żadnych ograniczeń, a 45 proc. przyznało, że w czasie pandemii ograniczyło do minimum swoje zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych.


Bezpieczeństwo ważniejsze od ceny? 

Badacze podkreślili, że przed pandemią stosunek jakości do ceny był najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowej dla 80 proc. ankietowanych konsumentów. "Czynnikiem, który w największym stopniu zyskał na znaczeniu podczas pandemii jest bezpieczeństwo, na które zaczęło zwracać uwagę 58 proc. więcej Polaków niż przed jej wybuchem. Z kolei na łatwość dokonywania zakupów w czasie pandemii COVID-19 zaczęło zwracać uwagę o 41 proc. więcej Polaków niż przed jej wybuchem" - wskazano.


W trosce o własne bezpieczeństwo zmieniły się też preferencje Polaków związane z formą płatności – 33 proc. badanych częściej wykorzystuje kartę debetową, 30 proc. kartę kredytową, 24 proc. cyfrowy portfel. Jednocześnie 41 proc. respondentów zadeklarowało, że rzadziej płaci za zakupy gotówką.

shutterstock owoce jabłka mythja 1200.jpg
Marcin Wroński: kupując polskie produkty, wzbogacimy budżet o 6,6 mld złotych

Lokalne produkty coraz popularniejsze 

Podczas wyboru produktu liczy się lokalna produkcja – uwagę na ten aspekt zwraca 57 proc. Polaków dokonujących zakupy spożywcze oraz ponad 1/3 podczas zakupów produktów innych niż spożywcze. W przypadku zakupów pozaspożywczych 60 proc. Polaków przykłada wagę do kwestii ochrony środowiska, a 33 proc. deklaruje, że "istotne jest dla nich podejście firmy do społeczności lokalnych". Z kolei 73 proc. Polaków deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze pochodzące od lokalnych dostawców, z czego 62 proc. wskazuje taką gotowość wyłącznie na wybrane produkty.


PR24/IAr/PAP/sw