Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 03.11.2020

Rekordowy spadek rejestracji nowych aut. Znamy dane za trzy kwartały

Do końca września zarejestrowano w Polsce aż o 28,2 proc. mniej nowych samochodów osobowych niż rok temu. Podobnie było z autami dostawczymi, ciężarowymi, przyczepami oraz autobusami. Produkcja aut osobowych spadła o 40,4 proc. Coraz większą popularnością, zwłaszcza w firmach, cieszą się auta elektryczne i hybrydy. 

Na szczęście dla polskiej branży motoryzacyjnej, widać wzrost rejestracji nowych aut osobowych z napędami alternatywnymi. Od stycznia do końca września br. w sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów – o 25,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. - wynika z raportu firmy doradczej KPMG w Polsce oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Hybrydy i "elektryki" dla firm 

Blisko 36,8 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi kupili klienci instytucjonalni (wzrost o 26,7 proc. licząc rok do roku). Indywidualni właściciele pojazdów zero emisjnych kupili ponad 11,1 tys. aut (o 22,7 proc. więcej niż rok wcześniej). Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w przypadku samochodów hybrydowych typu Plug-in. Do końca września br. sprzedano blisko 2,4 tys. tego typu aut - o 213,8 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2019 roku.


W segmencie samochodów z napędami alternatywnymi, tylko auta napędzane gazem (LPG i CNG/LNG) odnotowują niższą sprzedaż. W ciągu dziewięciu miesięcy Polacy zarejestrowali blisko 4,5 tys. aut tego typu, co oznacza spadek o 42,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.

Izera twitter free 1200.jpg
Polskie auto elektryczne. Szef ElectroMobility Poland: jazda Izerą to frajda, ale i oszczędności

Koronawirus uderzył w branże motoryzacyjną

Pandemia COVID-19 negatywnie wpływa na wyniki produkcyjne fabryk motoryzacyjnych. W ciągu 9 miesięcy 2020 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 325,5 tys. pojazdów – o 34,8 proc. mniej niż w poprzednim roku - wynika z raportu KPMG. Najgłębszy spadek sięgający aż 40,4 proc. dotyczył produkcji samochodów osobowych.


Po trzech kwartałach 2020 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych w Polsce wynosi 295,1 tys. pojazdów i jest o 28,2 proc. niższa w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.

W segmencie klientów instytucjonalnych, który stanowi 71,1 proc. rynku, do końca września 2020 r. zarejestrowano 209,9 tys. pojazdów – co oznacza spadek o 27,1 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku" - czytamy w analizie firmy doradczej.  Klienci indywidualni zarejestrowali w tym czasie 85,2 tys. samochodów, o 30,7 proc. mniej niż w ciągu trzech kwartałów 2019 r.


Wytwórcy aut osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce do końca września 2020 r. 241,7 tys. pojazdów ,co oznacza spadek o 31,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r.. Analitycy podkreślili, że lepiej wygląda sytuacja w segmencie aut osobowych premium+, w którym zarejestrowano 53,4 tys. pojazdów. Po trzech kwartałach br. spadek wyniósł w tej grupie 7,2 proc. rdr. Klienci indywidualni kupili 6,1 tys. aut tej klasy (o 15,9 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 r.), z kolei 9,5 - proc. spadek rejestracji pojazdów z segmentu premium+ zanotowano w grupie klientów instytucjonalnych.


Według raportu KPMG w ciągu trzech kwartałów 2020 r. zmniejszyła się liczba rejestracji we wszystkich segmentach pojazdów osobowych. Najsilniejsze spadki dotyczyły małych i średnich MPV, (spadek rejestracji o 63 proc. rdr) oraz dużych samochodów MPV (blisko 54-proc. spadek w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego r.). "Latem i wczesną jesienią wydawało się jeszcze, że te spadki się nieco zmniejszą do końca roku, ale pandemia zaatakowała ze zdwojoną siłą i z całą pewnością już wiadomo, że wyniki będą niższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku" - oceniono w raporcie.


samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
Auto elektryczne czy hybrydowe? Wiemy, kto wygra tę rywalizację na największym rynku motoryzacyjnym świata

Spadek sprzedaży aut użytkowych

W raporcie KPMG zwrócono też uwagę na niższą sprzedaż samochodów dostawczych i ciężarowych - zarejestrowano 40,4 tys. aut dostawczych - spadek o 21 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Natomiast 42,7-proc. spadki rdr dotyczą rejestracji przyczep i naczep. Do końca września br. zarejestrowano ich blisko 10,9 tys. Niższą sprzedaż odnotowano w grupie autobusów i autokarów. Po trzech kwartałach 2020 r. ich łączna sprzedaż wynosiła 1028 sztuk - była o 47,8 proc. niższa niż w porównywalnym okresie 2019 r.



Analitycy dodali, że wybuch pandemii spowolnił obserwowany w poprzednim roku rozwój rynku motocykli w Polsce. Do końca września br. zarejestrowano 17 tys. nowych tego typu pojazdów (o 1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019.

PR24/IAR/PAP/sw