Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 03.11.2020

Dotacje na zakup ekoautobusów. Rząd dał zielone światło dla zielonego transportu publicznego

Od 4 stycznia 2021 r. m.in. samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów w ramach programu "Zielony transport publiczny" realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

- Budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacujemy, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce - poinformował Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska. Na dotacje przewidziano 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł.

Jak podkreślił pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska, ogłoszony dziś program "Zielony transport publiczny" to element realizacji strategii energetycznej rządu.

- Oprócz redukcji emisji CO2 poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce, przewiduje ona również upowszechnienie zeroemisyjnych środków transportu na polskich drogach - podkreślił wiceminister.

samochód elektryczny 1200.jpg
Co czwarty Polak myśli o zakupie auta elektrycznego. Firmy do tematu podchodzą ostrożniej

Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w 2021, 2022 i 2023 r.

- W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80 proc. kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii - wylicza minister Kurtyka.

Za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszy poniesione w okresie od 1.10.2020 r. do 31.12.2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów jest wydłużony aż do 31.12.2035 r.

- Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te eko-autobusy - powiedział Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.

- W pierwszej fazie programu poziom finansowania będzie najwyższy, gdyż – oprócz celów ekologicznych - ma też pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem - wytłumaczył minister.

Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

MKiŚ, PR24, akg