Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 23.11.2020

Koronawirus przenosi handel do internetu. Zobacz nowe dane GUS

Obostrzenia związane z pandemią zmieniają zachowania handlowe Polaków. Robimy coraz więcej zakupów korzystając z internetu. Mniej osób odwiedza sklepy i galerie.

Jak informuje GUS, udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wzrósł w październiku do 7,3 proc., z 6,8 proc. we wrześniu. Jednocześnie rośnie jego wartość - była ona o 9,1 proc. większa niż miesiąc wcześniej.

Kupujemy w sieci więcej książek, odzieży, obuwia oraz sprzętów AGG

Według GUS wzrost udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 22,5 proc. do 25,2 proc.), a także podmioty z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 18,2 proc. przed miesiącem do 19,4 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 11,8 proc. do 12,8 proc.).

ehandel1200.jpg
Dobry czas dla e-handlu. Pandemia sprzyja rozwojowi branży

Największy wzrost sprzedaży w internecie dotyczy produktów spożywczych

Już co 6 Polak deklaruje, że zamiast w sklepach stacjonarnych kupuje w internecie. - Ryzyko związane z koronawirusem mocno wpłynęło na zmianę sposobu nabywania niektórych towarów - mówi Marek Gieorgica z Santander Consumer Bank, który opracował raport "Polaków portfel własny".

Z danych wynika, że w ostatnich miesiącach największy wzrost sprzedaży odnotowano w kategorii zakupów spożywczych.

Zwiększone zainteresowanie e-zakupami widać szczególnie wśród najmłodszych badanych, do 29. roku życia. W tej grupie niemal co trzeci kupuje obecnie częściej online. Zakupy internetowe zyskały też na popularności wśród 30- i 50-latków.

PAP, jk