Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 18.12.2020

Część szlaku towarowego ze Śląska do portów bałtyckich zostanie zmodernizowana. Jest umowa

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przygotowania do modernizacji linii kolejowej od stacji Chorzów Batory do Nakła Śląskiego. Odcinek ten stanowi fragment ważnego szlaku towarowego ze Śląska na północ, do portów bałtyckich i na południe.

Przetarg na opracowanie dokumentacji i realizację prac wygrała firma Porr S.A. Wartość kontraktu, to miliard dwieście milionów złotych. Linia może być także wykorzystywana w przewozach pasażerskich.

Powstaną nowe przystanki, mosty i wiadukty

Jak mówił podczas podpisania umowy z wykonawcą prac prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, pociągi towarowe będą mogły rozwijać prędkość do 120 kilometrów na godzinę, a pociągi pasażerskie do 140 kilometrów na godzinę.

Plan modernizacji zakłada budowę nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, modernizację 32 kilometrów linii kolejowej, w tym wymianę torów o długości 80 kilometrów.

Ponadto w ramach kontraktu wykonawca wyremontuje, bądź wybuduje 29 obiektów inżynieryjnych takich, jak mosty i wiadukty. Zostanie wymienionych 170 rozjazdów, a 5 przejść dla pieszych zostanie przebudowanych.

pendolino663free.jpg
Poprawią konkurencyjność, komfort podróży i bezpieczeństwo. PKP PLK podsumowały inwestycje z funduszy UE

Modernizacja dla ruchu towarowego będzie oznaczać przede wszystkim większą przepustowość, lepsza efektywność transportu, możliwość obsługi większej liczby składów i wzrost bezpieczeństwa.

Poprawa komfortu dla pasażerów

Dla pasażerów, którzy będą korzystać z tego odcinka po modernizacji, oznacza ona lepszą ofertę przewozową i poprawę komfortu. W ramach prac zostanie zmodernizowanych w sumie 7 przystanków i stacji. Niektóre z nich zyskają zadaszenie i infrastrukturę ułatwiającą dostęp i poprawiającą komfort podróżowania.

Wśród stacji przeznaczonych do modernizacji są; Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Bytom Północ Radzionków oraz Radzionków Rojca. Modernizacja zostanie zakończona w 2024 roku. Pieniądze na ten cel pochodzą z Krajowego Programu Kolejowego oraz z funduszy Unii Europejskiej.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg