Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 19.12.2020

Już od poniedziałku nowe zasady umów abonenckich na telefony i internet. Zobacz, co się zmieni

Możliwość rozwiązania drogą elektroniczną umowy o świadczenie usług oraz zapoznania się z najkorzystniejszymi pakietami taryfowymi - takie m.in. uprawnienia zyskają abonenci operatorów telekomunikacyjnych, dzięki zmianom, które wchodzą w życie 21 grudnia 2020 roku.

Nowe przepisy znalazły się w tzw. tarczy 3.0, czyli ustawie o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, którą uchwalono wiosną. Ustawa ta obok zmiany zasady wyboru prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i anulowania aukcji 5G, wprowadziła także przepisy korzystne dla konsumentów w relacji z operatorami telekomunikacyjnymi.


Nowe przepisy są efektem pierwszego etapu wdrożenia w Polsce dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).

Można będzie rozwiązać umowę e-mailem

Jako jedną z ważniejszych zmian resort wymienił umożliwienie abonentom rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w formie elektronicznej. Od poniedziałku rozwiązanie umowy z operatorem będzie możliwe zdalnie (np. mailem) bez konieczności wypełniania papierowych dokumentów i ich nadawania listem poleconym czy też złożenia ich w punkcie sprzedaży operatora.


Kolejną zmianą na rzecz konsumentów wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych dla operatorów.  Operator - nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta – będzie musiał poinformować o tym klienta.

Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.

Shutterstock prawo egzamin adwokacki 1200.jpg
"Groźba przeregulowania rynku". Ekspert o pracach nad Kodeksem Usług Cyfrowych

Operatorzy muszą informować o nowych pakietach usług

Zdaniem resortu kolejna ważna dla abonentów zmiana to wprowadzenie obowiązku przekazywania im przez operatora (co najmniej raz w roku) informacji o najkorzystniejszych oferowanych pakietach taryfowych. 

Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie narzędzia monitorowania wykorzystania usług. Ma to umożliwić kontrolę abonenta nad aktualnym i faktycznym zużyciem usług, w szczególności pakietu danych w usłudze dostępu do internetu. Chodzi o to, aby klienci wiedzieli jak wysokiego rachunku się spodziewać.

straming online internet oglądanie praca 1200.jpg
"Pozamykać furtki, pozwalające omijać przepisy podatkowe". Unijny pakiet e-commerce coraz bliżej

Odszkodowanie za każdy dzień braku dostępu do Internetu

Abonent w przypadku zmiany dostawcy internetu zyskuje uprawnienie do zachowania ciągłości usługi. Wyjątkiem będą sytuacje, w których jest to technicznie niemożliwe. Według resortu w praktyce będzie to działało tak jak ma to miejsce w przypadku np. przeniesienia numeru do innej sieci.

Przy zmianie operatora komórkowego lub dostawcy Internetu, abonent nie będzie miał zagwarantowanej ciągłości usługi powyżej jednego dnia roboczego. Ale będzie mógł ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie za każdy dzień zwłoki w dostępie do usługi.


PR24/PAP/sw