Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 14.01.2021

Autobusy elektryczne dla samorządów. Na dotacje przeznaczono 1,36 mld zł, można już składać wnioski

Spółka ARP E-Vehicles przedstawiła samorządom ofertę nowego elektrycznego autobusu. Od stycznia władze terytorialne mogą się ubiegać o dofinansowanie – w formie pożyczki lub dotacji – m.in. na zakup elektrycznych autobusów szkolnych.

– Zeroemisyjny, lekki, zwrotny, łatwy w prowadzeniu i niskopodłogowy jest odpowiedzią na potrzeby organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego – zachęca E-Vehicles należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.

Podczas konferencji „Autobus elektryczny w każdej gminie” spółka przedstawiła samorządom ofertę nowego elektrycznego autobusu.

Program e-bus przewiduje dwa projekty wspierające samorządy w zakupie autobusów

– W ARP dostrzegamy potencjał rynku elektromobilności, nie tylko ze względu na jego innowacyjny charakter czy też jego znaczenie dla ochrony środowiska, ale także z powodów biznesowych. Dlatego w zeszłym roku kupiliśmy RAFAKO EBUS, wraz z projektem elektrycznych autobusów – powiedział wiceprezes ARP Paweł Kolczyński i dodał, że projekt jest dziś rozwijany przez ARP E-Vehicles, a autobusy dostępne są w dwóch wersjach: 8,5 m i 10 m długości.

Rozwój elektromobilności w Polsce prowadzony jest m.in. przez program e-bus, w ramach którego Rada Ministrów uruchomiła dwa projekty wspierające władze lokalne w zakupie autobusów elektrycznych.

Programy: Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły 2020 oraz Zielony transport publiczny, dysponują łączną kwotą 1,36 mld zł.

Celem programów jest zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie takich przedsięwzięć, które przyczynią się do obniżenia zużycia paliw w transporcie.

Dofinansowanie programu - pożyczka lub dotacja

Od stycznia 2021 roku władze terytorialne mogą się ubiegać o dofinansowanie, w formie pożyczki lub dotacji, przeznaczone na zakup nowych elektrycznych autobusów szkolnych oraz leasing nowych bezemisyjnych autobusów elektrycznych, nowych trolejbusów wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej.


E AUTOSAN.png
Autobus elektryczny z zewnętrznym magazynem energii. Autosan i PIM otrzymają dofinansowanie na projekt

Co więcej – jak czytamy w informacji ARP – środki finansowe będzie można wykorzystać na modernizację lub budowę infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie pojazdów, w tym w szczególności punktów ładowania oraz szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów.

Autobus elektryczny produkowany przez ARP E-Vehicles jest zaprojektowany i zbudowany całkowicie od podstaw jako pojazd elektryczny przez najlepszych polskich inżynierów i konstruktorów.

- Pomimo kompaktowych rozmiarów zapewnia komfortowe warunki przejazdu nawet 85 pasażerom. Doskonale sprawdzi się w komunikacji miejskiej i podmiejskiej, jak również jako autobus bezpiecznie dowożący dzieci i młodzież do szkół – tłumaczy prezes ARP E-Vehicles Mariusz Wdowczyk.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS, jk