Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 01.04.2021

Autostradą A2 dojedziemy bliżej wschodniej granicy. GDDKiA podpisała umowę na dwa nowe odcinki

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków autostrady A2 na wschód od Warszawy. Chodzi o odcinki Malinowiec - Łukowisko oraz Swory - Biała Podlaska. Zakończenie tych inwestycji planowane jest na 2024 rok.  

Pierwszy z nowych odcinków A2 będzie miał 18 kilometrów długości. W Łukowisku zaplanowano ważne skrzyżowanie autostrady A2 z drogą ekspresową S19, czyli z Via Carpatią. Będzie to jeden z najważniejszych węzłów drogowych we wschodniej Polsce, dzięki któremu kierowcy będą mogli połączyć podróże wschód – zachód z trasami północ – południe.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawca będzie pracować w formule "projektuj i buduj". Oznacza to, że zwycięzca przetargu zarówno wykona projekt trasy, jak i go zrealizuje.

budowa drogi 1200.jpg
GDDKiA przedstawiła plan mniejszych inwestycji na 2021 rok

Jaki typ drogi? 

Odcinek A2 Malinowiec – Łukowisko będzie mieć 18 kilometrów długości oraz dwujezdniowy przekrój z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod dobudowę w przyszłości trzeciego.
Będzie jednocześnie elementem większego fragmentu A2: Siedlce – Biała Podlaska. W przypadku całej tej trasy prowadzone są jeszcze cztery przetargi. W lutym tego roku wybrano najlepsze oferty dotyczące odcinków Siedlce – Malinowiec, Łukowisko – Swory, Swory – Biała Podlaska.

Natomiast drugi odcinek, na który podpisano właśnie umowę, Swory – Biała Podlaska będzie miał 14 kilometrów długości.

Kto jest wykonawcą? 

Za jego realizację będzie odpowiedzialna firma Polaqua. Ten fragment trasy będzie kosztował ponad 467 milionów złotych. Tak samo, jak w przypadku odcinka Malinowiec – Łukowisko, wykonawca najpierw będzie musiał przygotować całą dokumentację i projekt trasy. Późnej przystąpi do realizacji projektu.

Powstanie autostrada z czterema pasami ruchu w każdą stronę i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa. Zostaną też wybudowane drogi równoległe, do obsługi przyległego terenu, oraz zamontowane urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonawca wybierze rodzaj nawierzchni – betonową lub bitumiczną. Powstanie też MOP, czyli miejsce obsługi podróżnych, obwód drogowy w pobliżu Białej Podlaskiej i węzeł drogowy na północ od obwodnicy tej miejscowości, który stanie się skrzyżowaniem autostrady A2 i drogi wojewódzkiej 811.

drogi budowa free1200.jpg
Wzrost wydatków na budowę i utrzymanie dróg. GDDKiA największym beneficjentem funduszy unijnych w Polsce

Brakuje dobrej trasy ze stolicy na Wschód 

Dziś kierowcy korzystają z liczącego 15 kilometrów odcinka węzeł Lubelska – obwodnica Mińska Mazowieckiego. Został on oddany do użytku w połowie sierpnia zeszłego roku i jak dotąd jest jedynym czynnym fragmentem autostrady A2 na wschód od Warszawy. Do jesieni 2023 roku mają zakończyć się roboty na dwóch kolejnych odcinkach – między węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Umowy dotyczące tych inwestycji podpisano rok temu. W przypadku odcinka węzeł Groszków – węzeł Gręzów kontrakt podpisano pod koniec stycznia tego roku. Ta trasa ma powstać do lata 2024 roku.

Otwarto też oferty na przygotowanie projektu budowlanego i pozyskanie niezbędnych do rozpoczęcia budowy zezwoleń dotyczące ostatniego fragmentu autostrady A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. To w sumie ponad 30 kilometrów trasy. Według zapowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury do granicy z Białorusią autostrada ma dotrzeć w 2025 roku.

Długość całej autostrady A2 na polskim odcinku wyniesie 651 kilometrów. Dziś kierowcy mają do dyspozycji ponad 500 kilometrów trasy. Docelowo połączy ona wschodnią i zachodnią granicę kraju.


PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw