Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 20.04.2021

Jest umowa na drugi etap budowy Mierzei Wiślanej

Rozpoczął się drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Prace związane z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wykona firma Budimex. Dziś podpisano umowę w tej sprawie.

10 września zeszłego roku nastąpiło otwarcie ofert w przetargu ogłoszonym wiosną. W wyniku prac komisji przetargowej wybrano ofertę firmy Budimex SA z ostateczną ceną ponad 574 mln zł. Czas realizacji zadania wyniesie 24 miesiące od podpisania umowy.

Druga część inwestycji obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe oraz budowę przystani niskich, które ułatwią dostęp do rzeki. Powstanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w Nowakowie i nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 kilometrów.

PAP Mierzeja Wiślana przekop 1200.jpg
Rekordowy postęp prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. W działania zaangażowano Port Elbląg

Od roku trwa pierwszy etap budowy drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Obecnie na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz trwają intensywne prace pogłębiające. Wykonywana jest również sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

Cały pierwszy etap obejmuje oprócz budowy portu i kanału, postawienie budynków obsługi, budowę parkingów oraz układu drogowego z nowymi mostami. Zaplanowano też budowę punktu widokowego. Na sztucznej wyspie zostanie stworzone siedlisko dla ptaków.

W myśl harmonogramu nowa droga wodna ma być gotowa w 2023 roku. Dzięki inwestycji do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki bezpośrednio z Zatoki Gdańskiej, z ominięciem kontrolowanej przez Federację Rosyjską Cieśniny Piławskiej.

Ostatnimi pracami będą ujęte w trzecim etapie roboty polegające na pogłębianiu toru na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Inwestycja ma kosztować około 2 miliardów złotych.

Aleksander Pszoniak, IAR, PR24, akg