Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Martin Ruszkiewicz 22.04.2014

Film na 10 lat Polski w UE. Donald Tusk: odrobiliśmy kawał historii

Akcesja Polski do Unii Europejskiej była dobrym "wyborem chyba bez alternatywy" - powiedział premier Donald Tusk, inaugurując rządową kampanię dot. 10-lecia Polski w UE. Jak ocenił, członkostwo w UE to "absolutny i pozytywny" przełom w historii naszego kraju.
Premier Donald Tusk oraz wicepremier Elżbieta Bieńkowska podczas konferencji prasowej na temat 10. rocznicy wejścia Polski do Unii EuropejskiejPremier Donald Tusk oraz wicepremier Elżbieta Bieńkowska podczas konferencji prasowej na temat 10. rocznicy wejścia Polski do Unii EuropejskiejPAP/Radek Pietruszka
Posłuchaj
  • The Beatles i 10 lat Polski w UE. Relacja Sylwii Białek (IAR)
  • Małgorzata Kidawa-Błońska o spocie przygotowanym na 10-lecie obecności Polski w Unii Europejskiej (IAR)
Czytaj także

Premier przypomniał na konferencji prasowej, że 1 maja mija 10 lat obecności Polski w UE. - 10 lat niełatwych, ale dzisiaj możemy z wielkim przekonaniem powiedzieć, że to było 10 lat dobrych dla Polski - przekonywał szef rządu. Jak podkreślił, w tym czasie "odrobiliśmy naprawdę kawał niełatwej historii". Zauważył m.in., że od wejścia do UE polskie PKB wzrosło o 100 proc.
Premier podziękował wszystkim prezydentom i swoim poprzednikom na stanowisku szefa rządu za ich wkład na drodze Polski do UE. - Bez ich wiary nie moglibyśmy świętować 10. rocznicy obecności w UE z gruntownym przekonaniem, że dobrze nam to wyszło - ocenił.

Zdaniem Tuska, Polacy "mają prawo czuć się dumni ze sposobu, w jakim stali się Europejczykami w Unii Europejskiej". - Za kilkadziesiąt lat dzień 1 maja 2004 roku będzie traktowany jako jeden z najważniejszych i najlepszych dni w historii naszej ojczyzny - ocenił szef rządu.

The Beatles i "10 lat świetlnych"

Na konferencji prasowej przedstawiono krótki film przygotowany w ramach kampanii z okazji 10-lecia członkostwa Polski w UE; wykorzystano w nim piosenkę Beatlesów "Hey Jude". W spocie pokazano, jak zmieniła się Polska po wejściu do Unii; filmik kończy się hasłem - "10 lat świetlnych".

Jak poinformowała kancelaria premiera, koszt produkcji i emisji filmu wyniósł 7 133 126,50 zł; na tę kwotę składają się: koszt produkcji spotu w wysokości 922 843,17 zł oraz koszt zakupu czasu antenowego - 6 210 283,33 zł.

Koszt wykorzystania piosenki i wizerunku Paula McCartney'a nie został wyodrębniony, bowiem - jak poinformowała KPRM - stanowi on część ogólnych kosztów związanych z prawami i wizerunkami wykorzystywanymi w spocie.

- Zgodnie z roboczymi informacjami przekazanymi przez wyłonioną w ramach konkursu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju agencję Gutenberg networks Warszawa Sp. z o.o. koszty te mogą oscylować na poziomie około 319 800 zł - poinformowała KPRM.

- Finansowanie spotu pochodzi w przeważającej części ze środków Unii Europejskiej, a nie budżetu centralnego państwa (wkład środków unijnych: 85 proc., a budżetu krajowego: 15 proc.). Jako główny beneficjent funduszy unijnych mamy też obowiązek prawny informowania o tym, jak wiele zawdzięczamy członkostwu w UE. Trudno, żeby przy okazji 10. rocznicy członkostwa w UE nie dokonać takiego podsumowania - dodała kancelaria premiera.

Źródło: TVN 24/x-news

Pozytywny przełom

Według premiera, dzisiaj z perspektywy czasu zaczynamy lepiej rozumieć sformułowanie "od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej" - jakiego użył w kontekście wejścia Polski do UE papież Jan Paweł II. Tusk ocenił, że kiedy Polska wstępowała do UE, nie wszyscy rozumieliśmy, iż jesteśmy świadkami "absolutnego i wreszcie pozytywnego przełomu w historii Polski".

Tusk zwrócił uwagę, że blisko 80 proc. Polaków jest zadowolonych z faktu, że jesteśmy w UE. Jak mówił, w ciągu 10 lat "zbudowaliśmy fundamenty takiej przemiany, odrodzenia Polski, o którym nasi przodkowie nie mogli nawet marzyć".

Premier podziękował wicepremier Elżbiecie Bieńkowskiej oraz jej współpracownikom, którzy - jego zdaniem - "po cichu, tytanicznym wysiłkiem, doprowadzili do tego, że po 10 latach w Unii, kiedy pyta się, jaki kraj osiągnął największy sukces, prawie w każdej stolicy usłyszycie - bez chwili zastanowienia - że to jest Polska".

Dreszcze podczas spotu

Bieńkowska przekonywała, że 10. rocznica wejścia Polski do UE powinna być dla Polaków momentem radości i dumy z tego, co osiągnęli. - Wiem, że bardzo wiele przed nami, jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Ale te 10 lat to jest czas, kiedy pokazaliśmy, że jesteśmy narodem pracowitym, solidnym, uczciwym - podkreśliła szefowa resortu infrastruktury i rozwoju.

Bieńkowska przyznała też, że "ma dreszcze" za każdym razem, kiedy ogląda spot dotyczący 10-lecia Polski w UE.

Kancelaria Premiera poinformowała, że w związku z rocznicą akcesji Polski do Unii w całym kraju odbędą się koncerty, pikniki, warsztaty, pokazy naukowe oraz zawody sportowe (w tym m.in. rajdy rowerowe). Na stronie www.10latwUE.p l, każdy zainteresowany może sprawdzić, jakie wydarzenia będą miały miejsce w najbliższym czasie.

Źródło: KPRM/x-news

mr, PAP