Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Przemysław Goławski 18.12.2019

Socjolog: warto podjąć próbę rewitalizacji marki małżeństwa. Są wyniki badań społecznych

"Żyć dla siebie to za mało" to hasło, które towarzyszyło działaniom Fundacji Mamy i Taty promującym instytucję małżeństwa. – Naszym celem jest zachęcenie młodych ludzi do poznania wartości małżeństwa – mówi socjolog dr Marek Grabowski, prezes Fundacji.

Jak podkreśla Marek Grabowski, Fundacja Mamy i Taty - w dobie haseł o samorealizacji i samorozwoju - chce przypomnieć, jak istotne jest małżeństwo dla społeczeństwa. Fundacja podsumowała zakończoną kampanię społeczną "Małżeństwo. Droga naszego życia".

- Rodzina i małżeństwo to kapitał kulturowy, ważny dla społeczeństwa i gospodarki. Ten kapitał łatwo stracić np. decyzją o rozwodzie – mówi socjolog. Dodaje, że kluczowy jest obszar profilaktyki i komunikacji społecznej, dobre komunikowanie wartości, jakimi warto żyć.

rodzina dzieci 1200.jpg
Sondaż: Polacy chcą lepszej ochrony dzieci przed zagrożeniami

Społeczna zmiana

Badania społeczne przeprowadzone przez Fundację i instytut badawczy Maison & Partners uwidaczniają zmianę w postrzeganiu małżeństwa na przestrzeni lat. Zmieniła się rola i funkcja małżeństwa. - Małżeństwo z założenia było nierozerwalne, a najczęstsze były małżeństwa z rozsądku. Tego typu model dawał szansę, że związek trwał dłużej – podkreśla dr Marek Grabowski.

Obecnie małżeństwo jest decyzją wynikająca wg respondentów "z miłości", ale może być ona rozumiana jako zauroczenie lub pożądanie. Wtedy gdy uczucie minie, istnieje przekonanie i akceptacja możliwości rozwiązania małżeństwa. - Dziś ślub jest najczęściej ceremonią pokazującą społecznie, że jesteśmy ze sobą na innym poziomie niż do tej pory – wyjaśnia socjolog.

PolskieRadio24.pl

Dodaje, że w perspektywie wielkich miast olbrzymim problemem jest brak czasu dla siebie, spędzanego razem. To osłabia wzajemne relacje, a internet może dostarczać silniejszych bodźców niż relacja małżeńska.

Małżeństwo: cenna wartość

shutterstock_415695742 rodzina 1200.jpg
Marek Grabowski: małżeństwo nie jest przeżytkiem, warto podjąć tę drogę

Małżeństwo to wartość, która powinna być ceniona - tak uważa ponad połowa respondentów. W badaniach pytano o postrzeganie małżeństwa i to, co może ono dawać poszczególnym osobom. Rozróżniono także podejście do związku na poziomie płytkim oraz głębokim. Rozumienie małżeństwa na głębokim poziomie to włączenie perspektywy drugiej osoby, przyjęcie jej oraz empatia i myślenie w kategorii my, w kategorii wspólnoty.

Małżeństwa, które przeszły kryzys podkreślają, że bycie razem jest szansą do osobistego i wspólnego rozwoju. W odpowiedziach na pytanie "Co dało ci małżeństwo" 84 proc. wszystkich badanych wskazało dojrzałość, 82 proc. stabilność, 77 proc. miłość. Możliwość rozwoju podało 67 proc. respondentów. Problemem może być brak harmonii między pracą a życiem rodzinnym. - Poczucie rozwoju wzrośnie, gdy w świecie zawodowym będą proponowane mechanizmy work-life balance - zauważa socjolog.

W badaniach ujęto także związki, które nie są budowane na fundamencie małżeństwa. Relacje takie również przez badanych są wysoko oceniane, jednak na poziomie wyraźnie niższym niż małżeństwo. Jak podkreśla Marek Grabowski, związek partnerski może być oceniany jako rozwiązanie patriarchalne. - Pozwala łatwo wyjść ze związku mężczyźnie, to kobiety najczęściej zostają porzucone. To nie jest dobre rozwiązanie i osłabia ono instytucję małżeństwa – mówi prezes Fundacji Mamy i Taty. Dodaje, że to nadal małżeństwo daje największą gwarancję stabilności związku, również patrząc na odpowiedzialny rozwój dzieci.

Marketingowe ujęcie

- Chcieliśmy podjąć próbę rewitalizacji marki małżeństwa - spojrzeć na nie nieco marketingowo. Jesteśmy przekonani, że marka małżeństwo jest wartością do której można aspirować – podkreśla Marek Grabowski.

PolskieRadio24.pl

Jak wynika z badań, małżeństwo nadal częściej jest postrzegane jako wartość niż przeżytek, a ogół społeczeństwa dostrzega indywidualne pozytywne skutki zawierania małżeństw. Jedną z głównych przyczyn trwającego spadku liczby zawieranych małżeństw są negatywne stereotypy.

Podsumowując wyniki analiz Fundacja Mamy i Taty zaznacza równocześnie, że otwarte pozostaje pytanie, jak rozwiązywać kryzysy, które dotykają instytucję małżeństwa, zarówno indywidualne, jak i ogólne - szczególnie wizerunkowe.

- Powinniśmy przeciwstawić się wszechobecnemu konsumpcjonizmowi i w trosce i przyszłość naszych dzieci promować wartości związane z małżeństwem, takie jak stabilizacja i odpowiedzialność. Trwałe małżeństwo i rodzina to fundament polskiego życia społecznego - mówi Marek Grabowski.

Przemysław Goławski