Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Damian Nejman 11.05.2021

Większe wynagrodzenie dla nauczycieli? Szef MEiN: wysłaliśmy związkom propozycje

- Przed momentem wysłaliśmy organizacjom związkowym i samorządowym propozycje kierunkowe, dotyczące uatrakcyjnienia zawodu nauczyciela poprzez zwiększenie wynagrodzenia i etosu pracy nauczyciela - poinformował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
forum szkoła 1200 1.jpg
Wiceminister edukacji i nauki: powrót starszych uczniów do szkół wydaje się być niezagrożony

Minister Czarnek powiedział w czasie wtorkowej konferencji prasowej, że jest obecnie znakomity czas, żeby poświęcić się tematom, które z uwagi na pandemię COVID-19 zostały zepchnięte na dalszy plan, a są szczególnie ważne.

Przypomniał, że gdy obejmował stanowisko jego celem będzie zwiększenia atrakcyjności zawodu i etosu pracy nauczyciela. - To są te rzeczy, na których nam szczególnie zależy - zaznaczył. Czarnek powiedział, że 29 kwietnia odbyło się bardzo dobre merytorycznie spotkanie zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli i pracowników oświaty. Jak dodał, wówczas zapowiedziano kolejne spotkanie - stacjonarne 18 maja w resorcie nauki.

Czytaj także:

- Zapowiedzieliśmy wówczas, że tydzień przed tym spotkaniem (...) prześlemy na adresy mejlowe zarówno związków zawodowych, jak i organizacji samorządowców nasze propozycje kierunkowe rozmów. Powtarzam ze szczególnym naciskiem - kierunkowe propozycje rozmów - dodał. Zaznaczył, że to nie są "żadne decyzje", a dyskusja na ich temat ma się odbyć 18 maja. Minister poinformował podczas konferencji, że zostały one "przed momentem" wysłane na adresy e-mail organizacji związkowych i samorządowych.


Posłuchaj
00:21 11071119_1.mp3 Minister edukacji o propozycji zmian w statusie zawodowym pracowników oświaty (IAR)

 

Czarnek dodał, że 18 maja ma rozpocząć się bardzo ważna dyskusja na temat uatrakcyjnienia zawodu nauczyciela poprzez zwiększenie wynagrodzenia i zwiększenia etosu pracy nauczyciela. - Temu służą nasze propozycje - podkreślił.

Propozycja czasu przejściowego

O przesłanych propozycjach mówił na konferencji także wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski. - Propozycje, które zostały wysłane do organizacji związkowych oraz do korporacji samorządowych dotyczą całościowo zmian dotyczących pragmatyki zawodowej nauczycieli - powiedział Piontkowski.

- Ponieważ te elementy nazwane pragmatyką zawodową nauczycieli składają się z kilku rożnych obszarów, one są ze sobą powiązane, trzeba o nich rozmawiać łącznie. Stąd mówiąc o czasie pracy nauczycieli, tym tzw. tablicowym, czyli o tzw. pensum, należy jednocześnie rozmawiać o wynagrodzeniu nauczycieli - wskazał wiceminister.

Jak mówił, "minister wyraźnie zaznaczył, że chcemy by nauczyciele godnie zarabiali". - Ta zmiana będzie także powiązana ze zmianą czasu pracy. Będzie także propozycja czasu przejściowego, żeby nauczyciele mogli wybierać i zastanowić się, które z proponowanych rozwiązań z ich punktu widzenia będzie lepsze - mówił,

Piontkowski podał, że MEiN opowiada się także za tym by znacznie uprościć system awansu zawodowego i uprościć system wynagradzania nauczycieli. "Te elementy ewidentnie są związane z podniesieniem wynagrodzenia. My uważamy, że warto całościowo podejść do tych tematów. Z tym się wiąże także kwestia oceny nauczycieli, czy kwestia urlopu" - wyjaśnił.

Według niego, najwięcej dyskusji pewnie będzie przy czasie pracy nauczycieli. - Tu będzie kwestia tych tzw. godzin tablicowych, ale także godzin, które nauczyciele spędzają przygotowując się do zajęć. Chcemy rozmawiać także o ewentualnym różnym spojrzeniu na nauczycieli pracujących w różnych miejscach w szkole - poinformował Piontkowski.

Wskazał, że inaczej należy nieco oceniać nauczycieli przedszkoli, którzy w statystykach OECD pracują nawet więcej niż przeciętna krajów w tych statystykach. "W przypadku nauczycieli (przedmiotów - PAP) ogólnokształcących (...) nauczyciele tablicowych godzin mają zdecydowanie mniej" - zaznaczył.

- Wiemy również o tym, że niektóre specjalności nauczycielskie nie wymagają tak dużego czasu przygotowania się do zajęć, czy sprawdzania klasówek. I to także powinno w jakiś sposób w tym całościowym systemie być zauważone - dodał wiceminister.

- Stąd propozycje, które wysłaliśmy z jednej strony konsumują propozycje, które do resortu wpływały w ostatnich kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu miesiącach, bo te reformy, które są za nami, które są w trakcie realizacji nie objęły wszystkich obszarów zmian. Dziś jest okazja do tego, abyśmy powrócili do tych tematów, które w ostatnim kilkunastu, a może kilkudziesięciu latach nie były tak naprawdę zmieniane. Świat się wokół nas zmienia i także trzeba się zastanowić w jaki sposób moglibyśmy zmienić pragmatykę zawodową nauczycieli - powiedział Piontkowski

dn