- Na pewno zaprezentujemy znakomity program reformy statusu zawodowego nauczyciela opierający się na trzech fundamentach: debiurokratyzacja pracy nauczyciela, zwiększenie dostępności nauczyciela dla dziecka, zdecydowana kilkudziesięcioprocentowa podwyżka wynagrodzeń. Jestem przekonany, że w tych sprawach dojdziemy do porozumienia - powiedział w poniedziałek minister Czarnek w Leścach w woj. lubelskim, gdzie uczestniczył w uroczystości pasowania na ucznia pierwszoklasistów Szkoły Podstawowej im. Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej.
"To największa inwestycja w unowocześnienie polskiej szkoły". Szef MEiN o programie "Laboratoria Przyszłości"
W swoim wystąpieniu podkreślił, że jest to szkoła niesamorządowa prowadzona przez stowarzyszenie, które zostało założone przez rodziców. - Stowarzyszenie doprowadziło do tego, że szkoła zwielokrotniła liczbę uczniów i to powoduje ciągły jej rozwój - dodał Czarnek.
00:20 11303281_2.mp3 Minister edukacji i nauki o roli niesamorządowych szkół publicznych (IAR)
Pytany przez dziennikarzy o znaczenie szkół niesamorządowych wyjaśnił, że powstają one tam, "gdzie kiedyś bądź teraz organy samorządowe decydują się na likwidację szkoły". - W te budynki gminne wchodzą stowarzyszenia, najczęściej tworzone przez rodziców, które podejmują się na własną rękę prowadzić szkołę. Oczywiście te szkoły są subwencjonowane przez nas. Środki finansowe z budżetu państwa idą również na te szkoły - powiedział minister edukacji i nauki.
"To wielkie święto dla każdego dziecka"
Podczas uroczystości ślubowania pierwszoklasistów lubelska kurator oświaty Teresa Misiuk przeczytała list od wojewody Lecha Sprawki, w którym podkreślił, że to wielkie święto dla każdego dziecka oraz wzniosła chwila dla rodziców. "Tak wyjątkowemu wydarzeniu towarzyszy uroczysta atmosfera, odświętne stroje, trema i łzy wzruszenia, a także radość z tego, że kolejne dzieci wstępują do grona braci szkolnej" - napisał Sprawka.
Czytaj również:
Również Misiuk zaznaczyła, że ślubowanie uczniów to wyjątkowe wydarzenie. - Chcę życzyć, by szkoła była miejscem bezpiecznym, miejscem mądrego dorastania, mądrego w takiej harmonijnej współpracy między nauczycielami, rodzicami - moglibyśmy tu jeszcze dołączyć Kościół - bo to są te trzy filary, których współpraca jest bardzo ważna, po to, by wychować mądrego, dobrego człowieka - dodała lubelska kurator oświaty.
ng