Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Martin Ruszkiewicz 07.05.2012

Wrocław przejął sztafetę głodówki w obronie historii

Protest przeciwko zmniejszeniu liczby lekcji historii w szkołach rozpoczął się w siedzibie wrocławskiej Solidarności.
Wrocław przejął sztafetę głodówki w obronie historii sxc.hu

Związkowcy sprzeciwiają się nowemu programowi nauczania historii w liceach, który zakłada znaczne okrojenie materiału. Głodować będzie miedzy innymi Marek Muszyński, który powiedział, że zmniejszenie liczby godzin z historii i liczby lektur literatury polskiej to elementy szerszego zjawiska wynaradawiania Polaków.

Jak zapewnia z kolei Kazimierz Kimso szef dolnośląskiej Solidarności nie można godzić się, aby młodzi ludzie byli okradani z nauki historii.

- Nie może być tak, że uczeń edukację historyczną skończy na 1860 roku, czyli tej historii współczesnej nie będzie w ogóle miał. Praktycznie będzie takim analfabetą historycznym, bezwolnym narzędziem do pracy - zaznaczył Kazimierz Kimso.

Wrocławski protest głodowy ma trwać siedem dni. Jeżeli jednak nie zgłosi się kolejne miasto, które zechce przejąć sztafetę protestu, głodówka może się przeciągnąć. Ogólnopolski protest w tej sprawie trwa już 50 dni. Wcześniej protesty odbyły się w Krakowie, Warszawie, Siedlcach, Częstochowie, Tarnowskich Górach i Nysie.

Zmiany w nauczaniu historii

Do tej pory uczniowie uczyli się historii w dwóch pełnych cyklach kształcenia - od najdawniejszych dziejów człowieka i starożytności do czasów współczesnych. Raz w gimnazjum i drugi raz w szkołach ponadgimnazjalnych. Jednak w obu cyklach - jak zauważono - brakuje czasu na realizację ostatniego chronologicznie działu historii: w pierwszym na przeszkodzie staje egzamin gimnazjalny, w drugim - matura.

W związku z tym od przyszłego roku szkolnego dawny program gimnazjum zostanie rozciągnięty na pierwszą klasę szkoły ponadgimnazjalnej. Oznacza to, że gimnazjaliści skończą naukę historii na pierwszej wojnie światowej, a uczniowie szkół ponadgimnazjalnych poznają historię Polski i świata po 1918 roku. W drugiej i trzeciej klasie - zgodnie z realizowaną reformą - uczniowie, którzy nie wybiorą rozszerzonej wersji historii (cztery godziny tygodniowo), będą mieli obowiązkowy przedmiot "historia i społeczeństwo" (dwie godziny tygodniowo).

Zobacz galerię - dzień na zdjęciach>>>

mr