Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Sylwia Mróz 06.12.2013

Polskie firmy w cieniu kompleksów i niskiej samooceny?

Specjaliści są zdania, że polskie firmy postępują w myśl "Niech na całym świecie wojna, byle polska wieś spokojna". Koncentrują się na działaniach mało ryzykownych, bo brakuje im wiary we własne siły.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Debata po reportażu "Stawiamy na młodych” Katarzyny Błaszczyk (Magazyn Reporterów "Bez znieczulenia"/ Jedynka)
  • Reportaż "Stawiamy na młodych” Katarzyny Błaszczyk (Magazyn Reporterów "Bez znieczulenia"/ Jedynka)
Czytaj także

W przedsiębiorstwie Stomilex przy obsłudze najnowocześniejszego w Polsce laseru 3d do cięcia rur, który zakupiony został dzięki środkom unijnym, rozdysponowywanym przez Mazowiecki Urząd Marszałkowski, pracuje wiele młodych osób. Zarządzający firmą twierdzą, że stawiają na młodych, najlepiej po szkole, by wyszkolić jak najlepszego pracownika firmy. Dzięki nowemu urządzeniu młodzi mogą się uczyć na najlepszym sprzęcie, przyzwyczajać do światowych standardów, a firma przyjmować zupełnie nowe zamówienia z Polski i Europy.

Polskie firmy mają niską samoocenę i stąd biorą się problemy – mówi jeden z bohaterów reportażu "Stawiamy na młodych" Katarzyny Błaszczyk. Co na ten temat sądzą specjaliści? – Mam wrażenie, że jesteśmy zakompleksieni i na tle tego, co jest w Europie i na świecie, nie doceniamy wartości naszych produktów. Choć to podejście powoli się zmienia – mówi Mariusz Frankowski, dyrektor mazowieckiej jednostki wdrażania programów unijnych. Jak dodaje, dzięki środkom unijnym wchodzimy, niejednokrotnie z sukcesem, na rynki międzynarodowe.

Wieczór odkrywców >>> słuchaj na moje.polskieradio.pl

Specjaliści nie ukrywają, że aby starać się o fundusze unijne potrzeba dużo samozaparcia. – Problem polega na tym, że nasze firmy skoncentrowały się na tym, że ich miejsce jest w drugim szeregu. Wiele krajów czy firm międzynarodowych postawiło sobie za cel wejście na rynki globalne, by odgrywać na nich określoną rolę – tłumaczy dr Piotr Kaczmarek-Kurczak, adiunkt Centrum Przedsiębiorczości Akademii Leona Koźmińskiego. Zdaniem specjalisty, jest w nas obawa przed ujawnianiem sukcesów, budowaniem wizerunku firmy, która dysponuje potencjałem na skalę większą niż krajowa.
Atrakcyjność polskiego eksportu pokazuje inną stronę firm. – Mam do czynienia z wieloma dynamicznymi przedsiębiorstwami, które szukają nowych rozwiązań, wsparcia funduszy unijnych, bardzo dobrze się rozwijają. W moim przekonaniu nie mamy kompleksów, wręcz odwrotnie. Polska w niektórych branżach staje się rozpoznawalną marką – opowiada Czesław Warsewicz, ekspert ds. zarządzania finansami. Polska jest atrakcyjnym inwestycyjnie krajem z niskimi kosztami utrzymania oraz dobrą kadrą, dodaje.

Reportaże w radiowej Jedynce >>>

Dlaczego warto starać się o dofinansowanie z UE? Czy warto zatrudnić firmę doradczą? Dlaczego procedury bywają trudne? W jaki sposób planować projekty, by dostać dofinansowanie? Posłuchaj reportażu i dyskusji, która odbyła się po nim.
W programie gościli: Czesław Warsewicz, ekspert ds. zarządzania finansami, Mariusz Frankowski, dyrektor mazowieckiej jednostki wdrażania programów unijnych i dr Piotr Kaczmarek-Kurczak, adiunkt Centrum Przedsiębiorczości Akademii Leona Koźmińskiego. Reportaż "Stawiamy na młodych” przygotowala Katarzyna Błaszczyk.

Magazyn Reporterów Jedynki "Bez znieczulenia" poprowadził Jerzy Zawartka.
sm