Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Andrzej Gralewski 14.03.2014

Auto z kratką jak osobowe. Z małym wyjątkiem

Zamontowanie kratki w samochodzie i zarejestrowanie go jako ciężarówki przynosi pewne oszczędności. Janusz Weiss sprawdzał, czy w takim razie auto podlega tym samym ograniczeniom, co wielkie, wielotonowe ciężarówki?
Auto z kratką jak osobowe. Z małym wyjątkiemMat. prasowe

Jeżeli na znakach drogowych dotyczących ciężarówek jest ograniczenie tonażowe sprawa jest jasna. Ale co ma zrobić kierowca auta z kratką, kiedy widzi np. znak zakazujący wyprzedzania przez samochody ciężarowe?
Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wyjaśnia, że auto z kratką jest niewątpliwie samochodem ciężarowym, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3.5 tony. Więc kierowca takiego auta do wszystkich znaków zakazu skierowanych do ciężarówek nie musi się stosować. - Jeżeli będzie znak zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe, to kierując małym samochodem do tego znaku nie musimy się stosować - mówi policjant w radiowej Jedynce. Co więcej, kierowca takiego auta nie musi stosować się do ograniczeń prędkości, jakie na ciężarówki nakłada Kodeks Drogowy. Kierowca auta z kratką stosuje się wiec do znaków tak, jakby kierował pojazdem osobowym.
Ale jest jeden wyjątek. - Prawo drogowe mówi wyraźnie, w jakich warunkach można zatrzymać się czterema kołami na chodniku - uprzedza inspektor Konkolewski. Zgodnie z Kodeksem Drogowym, na chodznik mogą  zaparkować dwoma lub czterema kołami tylko samochody o dopuszczalnej masie 2.5 tony. I tylko samochody osobowe, motocykle, rowery i wózki rowerowe. Oczywiście, jeżeli nie ma na jezdni znaków zakazujących zatrzymywania i postoju oraz chodnik jest na tyle szeroki, że piesi mają do dyspozycji 1.5 metra swobodnego przejścia. Samochody ciężarowe, niezależnie od ich masy, mogą parkować na chodniku czterema kołami  jedynie w wyznaczonych miejscach. Więc z formalno-prawnego punktu widzenia auto z kratką, choć waży mniej niż 2,5 tony to jest ciężarówką i parkować w ten sposób nie powinno.
Przy okazji Janusz Weiss poinformował, w nawiązaniu do audycji o ekranach dźwiękochłonnych wzdłuż autostrad, że sprawą zajęła się Najwyższa Izba Kontroli.

Audycja Janusza Weissa - słuchaj wcześniejszych wydań >>>

Audycja "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać" towarzyszy słuchaczom Jedynki codziennie od poniedziałku do piątku. O godz. 8.40 Janusz Weiss przedstawia temat, którym tego dnia będzie się zajmował, o godz. 12.50 oraz 14.10 relacjonuje postępy poszukiwań, a w głównym wydaniu audycji o godz. 16.30 podsumowuje całodzienne działania, rozmawia z ekspertami i przedstawia wnioski.

(ag/kd)