Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
migrator migrator 24.06.2008

Kolonie francuskie 38

Kolonie francuskie 38

Têtes Raides grają już blisko ćwierć wieku. Wszystko zaczęło się od fascynacji muzyką Christiana Olivier. To on – w 1984 roku, jeszcze jako licealista z paryskich przedmieść, założył swój pierwszy zespół z bratem Cali (bas) i kolegami ze szkoły (Grégoire Simon na saksofonie i Marc Legratiet na perkusji). Grupa nazywała się Red Ted.

Grali w bistrach, na kempingach czy po prostu na ulicy. Repertuar stanowiły covery The Clash, Stonesów i Chucka Berry’ego. Zarobione pieniądze szły na zakup instrumentów. W końcu kupili także samochód i zaczęli grać już w całej Francji, także na festiwalach (pojawili się między innymi na Le Printemps de Bourges).

W 1987 roku Red Ted zmienili nazwę na Têtes Raides. Z nowym perkusistą (Pierre Alu) i gitarzystą (Philippe Guaraccino) rozpoczęli pracę nad pierwszym mini-albumem, „C’est quoi?”, który zawierał cztery utwory i wyszedł w tysiącu egzemplarzy w 1988 roku.

Na którymś z koncertów zauważył ich Francis Kertekian, założyciel niezależnej wytwórni Just’in i zaproponował współpracę. Wspomina, że chociaż muzycznie daleko im było do doskonałości, urzekli go swoim sposobem bycia na scenie i pieczołowitym przygotowaniem wizualnej oprawy dla swoich występów.

Takie były początki. Muzycznie dwa pierwsze albumy Têtes Raides to ludyczny, miejski punk. Z czasem skład zespołu zmieniał się i rozszerzał, oczywiście każdy z artystów wnosił do muzyki coś swojego. Od kiedy do grupy dołączyła klasyczna wiolonczelistka - Anne-Gaëlle Bisquay, brzmienie zmieniło się na bardziej akustyczne. Słychać to na trzeciej płycie – „Les Oiseaux” z 1992 roku.

Można powiedzieć, że Têtes Raides to mieszanka Brela i Brassensa z Les Negresses Vertes. Piosenka autorska miesza się tu z rockowym czy punkowym klimatem, ska z tangiem, tańce cygańskie z francuską chanson.

Znaki rozpoznawcze zespołu to przepełnione czarnym humorem, niekiedy wręcz surrealistyczne teksty, bogate instrumentarium i koncerty – bardzo teatralne, gdzie dużą rolę odgrywają światła, gra kolorów i scenografia. Oprawą graficzną (także kolejnych płyt) i scenografią zajmowała się przez wiele lat grupa artystyczna Les Chats Pelés, założona przez Christiana Olivier w czasach licealnych.

Têtes Raides często współpracują z Yannem Tiersenem i Jean’em Corti (akordeonistą Jacques’a Brela). Spotkali się też zawodowo z Noir Désir.

Ostatnia płyta zespołu - „Banco” - ukazała się w grudniu zeszłego roku.

Luna & Laetitia Sadier – Bonnie & Clyde

Têtes Raides – Le théàtre des poissons

Têtes Raides & Bertrand Cantat – L'iditenté

Têtes Raides & Jean Corti – Ginette (Paryż, Trianon, 1996)

Têtes Raides – Notre besoin de consolation est impossible à rassasier

Jean Corti - Coudes à Coudes