Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Agnieszka Szałowska 03.07.2012

Rodzicu, usłysz swoje dziecko!

- Rodzice to najbardziej znaczące osoby w życiu dzieci, także nastolatków. Często słyszymy: "nie mogę o tym porozmawiać z mamą, z tatą, bo nie mają czasu" albo "oni mnie nie zrozumieją" - opowiada Aleksandra Mieszkowska z Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje.
Rodzicu, usłysz swoje dzieckoGlow Images/East News

Wakacje.
"Na świadectwach, wzbici w radość, odlecieli uczniowie".
"Odlecieli” - kiedy Przyboś pisał swój wiersz, to słowo miało tylko jedno znaczenie.
Wakacje bywają czasem bardzo ryzykownych odlotów, a nie tylko bezpiecznego odpoczynku i radosnej zabawy. Przy numerze 116 111 - Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzonym przez Fundację Dzieci Niczyje - każdego dnia od 12 do 20 dyżurują dorośli, którzy starają się rozmawiać normalnie, nie pouczać, nie narzucać własnego zdania, a wysłuchać i pomóc osobie dzwoniącej rozwiązać jej dylematy.

- W wakacje zauważamy zmianę tematyki, z którą zwracają się do nas dzieci i młodzież. Więcej jest tematów związanych z używkami, dotyczących inicjacji seksualnej i więcej z pomysłem na ucieczkę z domu - mówi Aleksandra Mieszkowska. Rozmowy na temat planowanej ucieczki bądź odbywające się wtedy, gdy dziecko już jest poza domem, pojawiają się w trakcie całego roku. W okresie wakacyjnym jest ich jednak najwięcej.
- Musimy pamiętać, że to jakie my mamy relacje z naszymi rodzicami albo jakie relacje mają rodzice z dziećmi zależy od dwóch stron. Często jest też tak, że nie umiemy lub myślimy, że nie umiemy rozmawiać z dzieckiem. Tak naprawdę często z dzieckiem można porozmawiać tak jak z osobą dorosłą. Najważniejsze jest to, by obie strony miały miejsce na powiedzenie czegoś w tej rozmowie, otwarcie się, posłuchanie co dziecko ma do powiedzenia - podkreśla Lucyna Kicińska z Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje.
Kto może pracować z dziećmi i młodymi ludźmi, którzy chcą podzielić się swoimi problemami i dylematami korzystajac z Telefonu Zaufania, jak wyglądają takie dyżury i kiedy potrzebna jest interwencja np. policji, dowiesz się słuchając całej audycji "Klub Trójki – 2 lipca 2012".
Audycji "Klub Trójki" można słuchać od poniedziałku do czwartku o 21. Zapraszamy.

(ed)