Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Bartosz Chmielewski 12.06.2013

Gérard Grisey przeciw "kartografom"

W "Wybieram Dwójkę" rozmawialiśmy o trzeciej na świecie monografii wybitnego francuskiego kompozytora, która właśnie ukazuje się w Polsce.
fragment okładki książki Widma i czasy Jana Topolskiegofragment okładki książki "Widma i czasy" Jana Topolskiegomateriały prasowe
Posłuchaj
  • Gérard Grisey przeciw "kartografom" (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
  • Dawid Dziedziczak rozmawia z organizatorami wystawy dzieł Magdaleny Abakanowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
  • Monika Pilch na próbach do spektaklu "Karnawał czyli pierwsza żona Adama" (Wybieram Dwójkę/Dwójka)
Czytaj także

- Gérard Grisey uważał, że jego poprzednicy "pomylili mapę z terytorium" - mówi Jan Topolski, autor "Widm i czasów". - Faktycznie wielu przedstawicieli awangardy lat 50. i 60. zajmowało się zapisywaniem nut na pięciolinii, zapominając o istocie muzyki, którą jest dźwięk - dodaje.

Debiutujący w latach 70., wraz z kilkoma innymi przedstawicielami swojego pokolenia, francuski kompozytor stał się pionierem spektalizmu, jednego z najważniejszych nurtów muzyki końca XX stulecia. Jego przedstawiciele odwoływali się do starożytnej tradycji muzyki "naturalnej" - bo wywiedzionej z naukowych podstaw. Wzorem dla spektralistów stał się sam dźwięk w całej jego akustycznej i czasowej złożoności. Bywało, że pojedyncze brzmienie, rozciągnięte w czasie i rozpisane na duży zespół, stawało się podstawią całej kompozycji.

Dlaczego spektralizm nie pojawił się w Polsce i czemu poznaliśmy go z 30-letnim opóźnieniem? Co łączy muzykę Griseya z marcem '68, czarnymi dziurami i dziełami Piero della Francesci? Zachęcamy do wysłuchania rozmowy Adama Suprynowicza z Janem Topolskim.

W "Wybieram Dwójkę" zajrzeliśmy też do Orońska na przekrojową wystawę dzieł Magdaleny Abakanowicz i do warszawskiego Teatru Polskiego - na próby nowej sztuki Mrożka.