Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 08.06.2015

Inteligentne miasta to już nie science fiction, tylko rzeczywistość

Inteligentne miasta znane z filmów science fiction dziś stają się rzeczywistością. Chodzi o zrównoważony i efektywny rozwój metropolii, w którym ważną rolę odrywają nowe technologie, zwłaszcza informatyczne.
WarszawaWarszawaPixabay.com
Posłuchaj
  • O inteligentnych miastach mówili w radiowej Jedynce goście Porannych rozmaitości: Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Sławomir Kopeć, dyrektor Centrum Zaawansowanych Technologii Miasta Przyszłości Akademii Górniczo-Hutniczej i Jan Maciej Czajkowski z Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Związ
Czytaj także

Wszystko po to, żeby życie w miastach stawało się przyjemniejsze.

- Technologie inteligentnego transportu pozwalają zoptymalizować ruch w miastach, zmniejszyć natężenie korków, choćby przez zarządzanie parkingami. Zanieczyszczanie powietrza może być monitorowane i można szybko wyciągać wnioski, np. przekierowując ruch, zmieniając odpowiednie parametry. Szukamy takich narzędzi, które dostarczają nam nowoczesne technologie, co pozwala uczynić życie w miastach lepszym, wygodniejszym i tańszym - mówi doktor Sławomir Kopeć, dyrektor Centrum Zaawansowanych Technologii Miasta Przyszłości Akademii Górniczo-Hutniczej.

Wymierne efekty finansowe

Wprowadzenie tylko inteligentnego systemu oświetlenie ulicznego może zmniejszyć opłaty za energię elektryczną miasta, nawet o 75 proc.

- Po to się planuje tego typu przedsięwzięcia, tzn. inteligentne zarządzanie miastem, żeby uzyskać wymierny efekt finansowy. Powinno to być tak zaplanowane, żeby długofalowo uzyskać niższe koszty realizacji usług, np. oświetlenia czy komunikacji - wyjaśnia doktor Jan Maciej Czajkowski z Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Związku Miast Polskich.

Polskie miasta coraz bardziej smart

Projekty, które przeobrażają miasta w smart cities od kilku lat realizowane są w Barcelonie czy Paryżu, ale nie tylko.

- Wśród liderów wymieniane są najczęściej Wiedeń, Sztokholm, Kopenhaga, Amsterdam, a więc miasta, w których dobrze się żyje. Jeżeli chodzi o polskie miasta to oczywiście Warszawa jest bardzo zaawansowana, także z racji wielkości. Tu po prostu opłaca się zrealizować pewne systemy. Rozwiązania cząstkowe są realizowane również w mniejszych miastach. Tak naprawdę jesteśmy jednak na początku tego procesu - dodaje Sławomir Kopeć.

Wsparcie unijne

Polskie miasta mają potencjał do tego, by stać się inteligentnymi, tym bardziej, że na realizację takich projektów nasze samorządy mogą otrzymać duże wsparcie.

- Środki, które są dostępne we wszystkich Programach Operacyjnych na poziomie regionalnym i krajowym to może być nawet 20 mld euro. Po raz pierwszy podchodzimy do tego w sposób zintegrowany. Na wszystkie systemy związane z transportem miejskim. Jeżeli samorząd przygotuje dojrzałą strategię gospodarki niskoemisyjnej, na którą ma się składać między innymi zasilanie, transport, mobilność mieszkańców, bezpieczeństwo mieszkańców, poprawa życia, to takie środki będą dostępne w Programach Operacyjnych - wylicza Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Zainteresowanie inteligentnymi miastami w kraju pomału rośnie.

- Wiedza o tym, że warto się tym obszarem zajmować, warto w tym kierunku iść, przebija się do różnych samorządów na różnych poziomach, nawet do mniejszych miast czy gmin, ale wymaga to cały czas informacji, edukacji, nagłaśniania pozytywnych aspektów i konieczności poszukiwania tego typu rozwiązań – podsumowuje Jan Maciej Czajkowski.

Justyna Golonko, awi