Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio Dzieciom
Joanna Osmańska 13.09.2021

Jak nauczyciele postrzegają swoją pracę?

Szkoła to miejsce, gdzie dzieci i młodzież pielęgnują ciekawość świata oraz zdobywają wiele umiejętności, np. krytycznego myślenia czy budowania relacji. Pragniemy, aby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele z chęcią do niej przychodzili i spędzali w niej czas. Czy tak się jednak dzieje? Problematykę zawodu nauczyciela prezentuje dokument "Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021", który został przygotowany przez gościa "Strefy Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Łucję Kornaszewską z Fundacji Orange.

Celem badania było przyjrzenie się sytuacji nauczycieli oraz dodanie argumentów do dyskusji na temat ich roli, statusu zawodowego i szkoły. – To było badanie ilościowe, w którym wzięło udział prawie 1500 osób i jeszcze wzbogaciliśmy je takimi rozmowami, wywiadami, badaniem jakościowym z samymi nauczycielami, ale też z dyrektorami, uczniami, rodzicami, tak, żeby uchwycić tutaj różne perspektywy i różne doświadczenia każdej z tych grup – powiedziała Łucja Kornaszewska. Dzięki udzielonym odpowiedziom, z dokumentu można dowiedzieć się, jakie są wyzwania i problemy nauczycieli, jakie czynniki wpływają na ich satysfakcję i motywację oraz jak wygląda współpraca między nimi, a dyrekcją oraz rodzicami.

Rola nauczyciela nie ogranicza się tylko do funkcji dydaktyczno-wychowawczej, ale ich zadaniem jest także inspirowanie uczniów, rozwijanie w nich pasji i zainteresowań, wspieranie oraz reagowanie na ich problemy. Co więcej, z powodu rozwoju technologii, która umożliwia szybki dostęp do wiadomości, szkoła nie jest już jedynym miejscem, gdzie dzieci i młodzież mogą zdobyć wiedzę. Dlatego też nauczyciele pomagają również przy selekcjonowaniu informacji. 

Posłuchaj
59:22 2021_09_02 22_00_21_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 2 września godz. 22:00

Jak się okazało, prawie 80% nauczycieli stwierdziło, że są zadowoleni i czują satysfakcję ze swojej pracy. Jednym z głównych źródeł takich emocji jest kontakt z drugim człowiekiem. Wskazano również różnorodność, widoczne efekty pracy, stałe rozwijanie się i nabywanie nowych kompetencji oraz przebywanie wśród ciekawych ludzi.

Z drugiej strony, jednym z najczęściej wymienianych przez nauczycieli wyzwań były problemy wychowawcze i niewystarczające wsparcie. Pandemia koronawirusa pokazała, że ważne dla uczniów jest bycie wysłuchanym oraz świadomość, że mają wsparcie nauczycieli. Kolejne wyzwanie to realizacja podstawy programowej i niewystarczające zachęcanie dyrekcji do próby wyjścia poza szkolne ramy nauczania. Biorąc to pod uwagę nauczyciele mogą szukać wsparcie wśród rodziców uczniów, a także między sobą.

 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość:  Łucja Kornaszewska
Data emisji: 02.09.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych