Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio Dzieciom
Joanna Osmańska 31.05.2021

Dzieci powróciły do szkolnych ławek. Czego obawiają się nauczyciele?

Dziś, 31 maja, placówki oświatowe wznowiły działania stacjonarne. Oznacza to, że po długim oczekiwaniu nauczyciele i uczniowie mogli wrócić do klas i cieszyć się początkiem powrotu do rzeczywistości znanej przed pandemią. Oprócz ogromnych oczekiwań czy nadziei, moment ten może wzbudzić także lęk i niepokój wśród pedagogów, rodziców oraz przede wszystkim dzieci i młodzieży. Na co zatem zwracają uwagę nauczyciele? Jak rodzice i nauczyciele mogą pomóc dziecku w zadbaniu o kondycje fizyczną? I jakie rozwiązanie przygotowało Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z Akademią Wychowania Fizycznego? 

Powrót do szkół po tak długim czasie może być trudny, lecz konieczny. – My wracamy po to, żeby dowiedzieć się w jakim jesteśmy stanie, jak możemy pomóc, żeby pójść dalej, jak się zastanowić wspólnie nad tym, jak ma wyglądać szkoła po pandemii i czego się nauczyliśmy w trakcie pandemii – zaznaczył Marcin Korczyc, nauczyciel i prezes fundacji "Ja, Nauczyciel". Tak więc korzystne będzie, aby większą uwagę skupić na relacjach międzyludzkich, aniżeli na podstawie programowej i sprawdzaniu wiedzy. Co prawda szkoła to miejsce edukacyjne, lecz człowiek uczy się tam również nawiązywania znajomości czy funkcjonowania w grupie. Zaspokaja to m.in. potrzebę przynależności, której dzieci i młodzież byli w ostatnim czasie pozbawieni. W związku z tym, istotne jest, aby spojrzeć na to, jak uczniowie poradzili sobie podczas tego okresu, docenić ich starania i pomóc w powrocie do normalności. 

Posłuchaj
119:06 13.05. Strefa - powrót do ławek.mp3 Powrót dzieci do szkolnych ławek. Jakie są obawy i nadzieje? (Strefa rodzica/Polskie Radio Dzieciom)_13.05.2021.

Pomocna może okazać się rozmowa z uczniami odnośnie tego, jak wyobrażają sobie prowadzenie lekcji. Z korzyścią byłoby, gdyby rodzice i nauczyciele obserwowali osoby młodsze i zaczęli rozmawiać z nimi odnośnie ich oczekiwań i tego, do jakiej szkoły chcieliby wrócić. Podczas pandemii pogorszyła się także kondycja psychiczna wielu osób, dlatego kluczowe może okazać się spotkanie uczniów np. z psychologiem. Co więcej, jak dodała Joanna Węglarz, pomysłodawczynią kampanii "Szkoła-od-nowa" - Badania mówią, że ponad 90% uczniów ma zaburzony rytm dobowy. Dlatego też powrót do rutyny może być dla niektórych dzieci kłopotliwy. Niemniej jednak wsparcia można szukać także w materiałach załączonych do wspomnianej kampanii, z których mogą skorzystać również nauczyciele. Z racji tego, że uczniowie przyzwyczaili się do edukacji online, powrót do przekazywania wiedzy stacjonarnie może być wymagający dla obydwu stron. Dlatego też zastanowienie się nad tym, jak to zrobić może być w wielu przypadkach niezbędne do efektywnej nauki.


dzieci otyłość 1200.jpg
Otyłość w czasach pandemii. Jak pomóc dziecku?

Ponadto z powodu siedzącego trybu życia, jakiego doświadczyliśmy podczas pandemii, aktywność fizyczna dzieci pogorszyła się jeszcze bardziej. W celu zwalczenia tego problemu Ministerstwo Edukacji i Nauki stworzyło wraz z Akademią Wychowania Fizycznego, program "Aktywny powrót do szkoły". Działania są ukierunkowane na dzieci zarówno bardzo aktywne, jak i te mniej zainteresowane zajęciami sportowymi. – Chcemy pokazać, że w-f  i inne zajęcia sportowe są tylko podpowiedzią w jaki sposób można aktywnie żyć, aktywnie spędzać czas i wytworzeniem takiej potrzeby regularnej aktywności fizycznej – skomentował  Bartosz Molik, rektor AWF w Warszawie. Podczas jednodniowych szkoleń nauczyciele poznają podpowiedzi z zakresu działań prozdrowotnych i psychologicznych oraz wskazówki metodyczne jak np. prowadzić zajęcia z wf-u. Z kolei rodzice będą mogli dowiedzieć się, jak skutecznie oddziaływać na dzieci, by prowadziły aktywny tryb życia.


dzieci oglądanie telewizja_1200.jpg
Jak edukacja filmowa pomaga w trudnych rozmowach wychowawczych

Pandemia dała nam szansę na zastanowienie się nad skutecznością dotychczasowego systemu edukacji i możliwe jego przewartościowanie. W powrocie do szkoły istotna będzie współpraca trzech najważniejszych stron, czyli uczniów, nauczycieli i rodziców oraz skupienie się na relacjach między ludźmi. Dla dzieci, po doświadczeniu siedzącego trybu życia w tak dużym stopniu, korzystne może być także zachęcanie ich do większej aktywności fizycznej. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Goście: Marcin Korczyc, nauczyciel i prezeses fundacji "Ja, Nauczyciel", Joanna Węglarz, pomysłodawczyni kampanii "Szkoła-od-nowa" i Bartosz Molik, rektor AWF w Warszawie. 
Data emisji: 13.05.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych