Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Przemysław Goławski 11.10.2011

700 tysięcy polskich domów nie ma telewizora

Według najnowszych badań, coraz szybciej rośnie liczba osób, które rezygnują z posiadania telewizora. Ludzie świadomie nie mają telewizji, a jeśli mają, nie oglądają jej.
700 tysięcy polskich domów nie ma telewizoraRobert S. Donovan/Wikimedia Commons/CC

Czy brak telewizora to nowa moda? W Czwórce Justyna Dżbik i Ewelina Grygiel rozmawiają o tym, dlaczego Polacy, szczególnie młodsi, decydują się nie oglądać telewizji.

- Sama nie mam telewizora, ponieważ nie mam potrzeby oglądania telewizji, nie wydaje mi się, by telewizja proponowała coś, co jest dla mnie interesujące - mówi Agata Michalak, redaktor naczelna magazynu Aktivist. – Telewizja po prostu nie kojarzy mi się z medium intelektualnym – dodaje.

Co może decydować o tym, że młodzi ludzie nie oglądają telewizji? - Jest to bardzo często snobowanie się na to, że nie mają telewizora – podkreśla Ewelina Grygiel, reporterka Czwórki. Zgadza się z tym Michalak. – Snobuję się na wyższość, wynikającą z tego, że używa się mediów i kanałów bardziej demokratycznych – samemu można bardziej kształtować to, co się w nich znajduje, lub z czego się korzysta. To snobizm w dobrym sensie, tak jak snobowanie się na czytanie książek. To rozwija intelektualnie i nie ma w tym nic złego.

Maciej Rot, kierownik działu RTV w jednym ze sklepów, przyznaje, że sprzedaż telewizorów nieco spadła, ale nie wiąże tego z nową modą. – Wpływ mają na to dwa czynniki. Wiele osób już wcześniej wymieniło telewizory kineskopowe na nowe LCD lub plazmowe. Polacy boją się też wydawać pieniądze – to pośrednio skutek kryzysu gospodarczego – mówi specjalista.

Więcej powodów, dlaczego nie oglądamy telewizji i nie kupujemy telewizorów znaleźć można w dźwięku audycji.

pg