Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Rafał Kątny 29.01.2013

Protoplaści Pussy Riot

"Oczami radzieckiej zabawki" pozwala spojrzeć na historię radzieckiej i rosyjskiej sceny muzycznej od strony, jakiej dotąd nie znaliśmy. O undergroundowych grupach ze Wschodu w "Strefie Dread" opowiadał Kostia Usenko.
Pussy RiotPussy RiotИгорь Мухин/wikipedia.org

Kostia Usenko jest wiolonczelistą, współtworzył wiele istotnych dla historii muzyki offowej składów - punkowych, industrialnych i nowofalowych, pisał także do "Lampy".
- Dzieciństwo spędziłem zawieszony między Polską, a Petersburgiem , gdzie mieszka moja ciocia, u której spędzałem każde wakacje - opowiada gość Makena. - Pod koniec lat 80. stałem się świadkiem wielkiego undergroundowego boomu w ZSRR. Młodzi ludzie wyszli na ulice i zrobili swój Jarocin w środku miasta. Bardzo to silnie na mnie podziałało i stało się impulsem do rozpoczęcia dokumentacji historii wschodniego offu. Zaczynałem od magnetofonowych kaset, potem były książki, wycinki z gazet, płyty cd i wreszcie z odsieczą przyszedł internet, dzięki któremu dotarłem do samych korzeni. Wtedy też doszedłem do wniosku, że warto by było usystematyzować moją wiedzę i zgromadzone skarby w konkretniej publikacji.
Tak powstała książka "Oczami radzieckiej zabawki", czyli barwna opowieść o rosyjskiej alternatywie muzycznej od początków punk rocka i nowej fali, aż po najnowsze produkcje z pogranicza hip-hopu, electro i innych stylów muzycznych. Z tekstów piosenek i ludzkich życiorysów, opisanych na tle społeczno-politycznej zawieruchy, Kostia skonstruował obraz współczesnej Rosji widzianej oczami pokolenia urodzonego w latach sześćdziesiątych, siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.
- Jedną z najbarwniejszych i najbardziej eklektycznych grup, która rozpoczęła działalność w latach 70. było Akwarium - mówi autor książki. - Jej lider Borys Griebienszczikow na początku bardzo inspirował się twórczością Boba Dylana, potem Boba Marleya i muzyka jamajską. Grupa miała w repertuarze bluesowo-folkowe ballady oraz protest-songi odwołujące się do tradycji rosyjskich bardów. A Borys wypracował własny język poetycki i często odwoływał się do filozofii buddyjskiej i symboliki Dalekiego Wschodu.

Kostia
Kostia i Maken w "DJ Paśmie"

Więcej o książce i historii wschodniego undergroundu dowiesz się słuchając nagrania ze "Strefy Dread".

kul