Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Karaś 26.01.2018

Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku

W czasach, gdy muzyka była domeną mężczyzn kilka kobiet w Europie zdobyło edukację muzyczną lub zajmowało się propagowaniem muzyki. O kobietach, które wyszły poza schemat mówiła w "Eurece" dr Aneta Markuszewska autorka książki "Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety".
Posłuchaj
  • Dr Aneta Markuszewska o życiu umuzykalnionych kobiet (Eureka/Jedynka)
Czytaj także

- Kobiety w XVII i XVIII wieku nie mogły uczyć się w sposób profesjonalny jak komponować muzykę i ją wykonywać, a zadecydowało o tym kilka czynników. Nie da się ukryć, że w dużej mierze słowa świętego Pawła, że kobiety powinny milczeć podczas nabożeństw spowodowało, że kobiece muzykowanie odbywało się w salonach, w prywatnym wnętrzu, ewentualnie w klasztorach. Klasztory były innym miejscem, w którym kobiety mogły poprzez śpiew i muzykę chwalić Boga, ale i tak niejednokrotnie musiały walczyć, by móc wykonywać muzykę bardziej skomplikowaną. Uważano bowiem, że muzyka jest sztuką bardzo zmysłową - powiedziała w rozmowie z Katarzyną Jankowską.    

Wśród kobiet, dla których muzyka była istotnym elementem życia, były dwie Polki – Maria Kazimiera Sobieska i jej wnuczka Maria Klementyna Sobieska – mecenaski sztuki, patronki opery.

 – Żadna z Sobieskich nie komponowała muzyki, ale każda z nich grała na jakimś instrumencie i śpiewała. Muzyka stała się dla nich bardzo ważnym sposobem wyrażania siebie i budowania swojej pozycji w Rzymie - powiedziała autorka książki.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

***

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Katarzyna Jankowska

Gość: dr Aneta Markuszewska (autorka książki "Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety")

Data emisji: 26.01.2018

Godzina emisji: 19.10

abi