- Kobiety w XVII i XVIII wieku nie mogły uczyć się w sposób profesjonalny jak komponować muzykę i ją wykonywać, a zadecydowało o tym kilka czynników. Nie da się ukryć, że w dużej mierze słowa świętego Pawła, że kobiety powinny milczeć podczas nabożeństw spowodowało, że kobiece muzykowanie odbywało się w salonach, w prywatnym wnętrzu, ewentualnie w klasztorach. Klasztory były innym miejscem, w którym kobiety mogły poprzez śpiew i muzykę chwalić Boga, ale i tak niejednokrotnie musiały walczyć, by móc wykonywać muzykę bardziej skomplikowaną. Uważano bowiem, że muzyka jest sztuką bardzo zmysłową - powiedziała w rozmowie z Katarzyną Jankowską.
Wśród kobiet, dla których muzyka była istotnym elementem życia, były dwie Polki – Maria Kazimiera Sobieska i jej wnuczka Maria Klementyna Sobieska – mecenaski sztuki, patronki opery.
– Żadna z Sobieskich nie komponowała muzyki, ale każda z nich grała na jakimś instrumencie i śpiewała. Muzyka stała się dla nich bardzo ważnym sposobem wyrażania siebie i budowania swojej pozycji w Rzymie - powiedziała autorka książki.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
***
Tytuł audycji: Eureka
Prowadzi: Katarzyna Jankowska
Gość: dr Aneta Markuszewska (autorka książki "Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety")
Data emisji: 26.01.2018
Godzina emisji: 19.10
abi