Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Dydliński 06.04.2018

Nowe trendy żywieniowe. Żywność naturalna - z czym to sie je?

Na unijnym rynku żywnościowym przybywa produktów opatrzonych etykietą z określeniem "naturalne". Wśród producentów takich artykułów jest też coraz więcej polskich firm.

Renata Dutkiewicz z Banku Zachodniego WBK mówi, że z raportu "Innowacyjność versus zdrowie - szanse dla marek spożywczych" przygotowanego przez firmę Mintel dla jej instytucji wynika, że 1/3 towarów z kategorii "żywność i napoje" wyprodukowanych pomiędzy październikiem 2016 a wrześniem 2017 zawierało na etykietach oznaczenie "naturalne". Jak wyjaśnia, takie produkty nie zawierają dodatków i sztucznych składników, także tych GMO. Co więcej - nie ma już na etykietach skrótów E-, tylko składniki są po prostu opisane.

Bio i eko na eksport

Renata Dutkiewicz dodaje, że żywność naturalna szczególnie podatny grunt znajduje w Niemczech, Wielkiej Brytanii, a więc na rynkach ważnych dla naszych eksporterów. Ekspertka podkreśla, że polscy producenci dostrzegają ten trend - pojawiają się jogurty bio i produkty na przykład z dodatkiem amarantusa czy komosy ryżowej. Kategoria żywności naturalnej przenika się także z kategorią żywności funkcjonalnej, a więc takiej, która ma mieć określone pożyteczne działanie dla naszego organizmu, na przykład obniżanie ciśnienia czy poziomu cholesterolu.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Dariusz Kwiatkowski, md