Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 05.03.2021

PRK za kierownicą 40-tonowej ciężarówki! Wsiadaj z nami! (cz.I)

Jak wygląda prawdziwe życie kierowcy ciężarówki? Postanowiliśmy to sprawdzić! Wsiadaj z nami i sprawdź, co widać z perspektywy kierowcy, jak technologia wspiera jego codzienną pracę i czy systemy bezpieczeństwa mogą zastąpić człowieka!

Na początek - jak się dostać do środka?

Ci, którzy nie mieli nigdy okazji zasiąść w kabinie ciężarówki muszą uwierzyć na słowo - wejście i zejście jest naprawdę trudne! Widok ze środka jest jednak warty zachodu. Perspektywa tego, jak patrzy się z góry na drogę jest całkiem inna, niż z fotela osobówki! Pamiętajmy jednak, że sama kabina jest duża, a skład długi. Co widać zza kierownicy ciężarówki? Postanowiliśmy to sprawdzić!


Praca kierowców zawodowych wiąże się z wielogodzinną jazdą w tej samej pozycji. Musimy sprawić, aby było jednocześnie wygodnie i zdrowo dla kręgosłupa. O pozycji za kierownicą opowiada Grzegorz Smoliński, ze Scania Polska:

Posłuchaj
01:29 Pozycja za kierownicą ciężarówki (Wysokie Obroty/ PRK) Pozycja za kierownicą ciężarówki (Wysokie Obroty/ PRK)

Technologia na kółkach

Kierowcy zawodowi często nazywają ciężarówki swoim "drugim domem". Aby życie w tym domu na kółkach było coraz bardziej komfortowe, producenci oferują masę udogodnień: wygodne fotele, łóżko, szafki, stoliki, a także lodówkę. Tu rzeczywiście można poczuć się jak w domu!

Posłuchaj
01:12 Wyposażenie ciężarówki (Wysokie Obroty/ PRK) Wyposażenie ciężarówki (Wysokie Obroty/ PRK)

Współczesna motoryzacja w dużej mierze opiera się na technologii, która jest najlepszym przyjacielem każdego kierowcy. Dzięki niej trasę pokonujemy łatwiej, szybciej i przede wszystkim - dużo bezpieczniej. 

Posłuchaj
01:16 Nowoczesna technologia w ciężarówce (Wysokie Obroty/ PRK) Nowoczesna technologia w ciężarówce (Wysokie Obroty/ PRK)

Masa systemów asystujących, adaptacyjny tempomat (który sam dobierze prędkość, przełożenie i obroty silnika), nawigacja, CB Radio i ostrzeganie o ostrzeżeniach na wszelkie możliwe sposoby – wszystko to kierowcy zawodowi mają zwykle do swojej dyspozycji. Mimo technologicznych nowinek i systemów bezpieczeństwa, to człowiek (który z natury jest skłonny do błędów) prowadzi pojazd. Dla pracy kierowcy zawodowego awaryjne hamowanie bywa niekiedy jedynym ratunkiem - nie tylko dla przewożonego ładunku i ciężarówki, ale głównie dla siebie. Jak wygląda ten manewr z perspektywy kierującego 40-tonowym składem?:


Pracę kierowcy zawodowego łączymy często z cieszącym się swojego czasu ogromną popularnością CB Radiem. Ostrzeżenia o policji, zagrożeniach na drodze czy platforma do codziennych pogawędek - mogłoby się wydawać, że rozwój technologiczny odstawił CB Radio na boczny tor. Czy rzeczywiście tak jest?

Posłuchaj
01:03 CB Radio - czy jest jeszcze używane? (Wysokie Obroty/ PRK) CB Radio - czy jest jeszcze używane? (Wysokie Obroty/ PRK)

Już niebawem druga część "PRK w ciężarówce"! Zostańcie z nami!

Autorzy materiałów: Kuba Marcinowicz i Jan Wiewiór

Gość: Grzegorz Smoliński – Scania Polska


CZYTAJ TAKŻE: