Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 04.05.2021

Wyższe ceny używanych samochodów!

Od przyszłego roku, w Niemczech wzrosną ceny samochodów używanych. Dlaczego? Wszystkiemu winne jest prawo Unii Europejskiej! Niemcy muszą wprowadzić zmiany w prawie gwarancyjnym zgodnie z wymogami UE już w 2022 roku.

Podwyżka związana jest z prawem gwarancyjnym, które reguluje m.in. handel samochodami używanymi.

Od dłuższego czasu w unijnym prawodawstwie można zaobserwować „przepychankę” między producentami samochodów, a producentami wykorzystywanej w nich elektroniki, która dotyczy różnej długości okresów gwarancyjnych. Prawo narzuca jednak zrównanie ze sobą tych okresów - wyjaśnia Ulrich Dilchert, dyrektor zarządzający ds. taryf i podatków Centralnego Związku Niemieckiego Przemysłu Motoryzacyjnego.

Na czym polegają zmiany?

Dealerzy samochodów używanych będą odpowiedzialni za wady samochodu przez cały rok jego użytkowania (dotychczas to 6 miesięcy). Dodatkowo gwarancja obejmowała będzie wszystkie komponenty cyfrowe.

W związku z wydłużeniem jej okresu, sprzedawcy używanych aut ponosić będą większe ryzyko konieczności zlecenia wypłat w ramach odszkodowania. W związku z tym jedyną metodą aby „wyjść na swoje” jest zwiększenie cen samochodów.

Zdjęcie ilustracyjne/Alfa Photostudio/shutterstock Zdjęcie ilustracyjne/Alfa Photostudio/shutterstock
Zapisy w prawie gwarancyjnym są na tyle nieprecyzyjne, że nawet najmniejsza usterka elektroniki może zostać zinterpretowana jako uszkodzenie pojazdu, które uniemożliwia jego użytkowanie. Wówczas klient ma prawo do zwrotu pojazdu lub naprawy na koszt sprzedawcy (w skrajnych przypadkach również wysokiego odszkodowania). Samochód można zwrócić nawet po 11 miesiącach użytkowania!

Przerzucanie odpowiedzialności między producentami elektroniki a producentami samochodów trwa w najlepsze i – jak przekonuje Ulrich Dilchert – zniechęca to skutecznie klientów od zakupu samochodów niektórych marek.

ŁS


CZYTAJ TAKŻE:


Źródło: https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/gewaehrleistungsrecht-reform-gebrauchtwagenhandel/