Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 10.05.2021

Co za trwoga! Hulajnoga!

Polacy zdecydowanie zbyt rzadko stosują się do ograniczeń prędkości. W połączeniu z coraz łatwiejszym dostępem do środków komunikacji powoduje to, że niebezpiecznych zdarzeń na drodze oraz wypadków jest coraz więcej. Czy możemy z tym coś zrobić?

Hulajnogi elektryczne to twór, który jakiś czas temu nagle zalał rynek europejski i spowodował, że na ulice wyjechało tysiące anonimowych kierowców, którzy wykorzystując maksymalne możliwości urządzenia, często doprowadzają do tragicznych w skutkach wypadków.

20 maja wchodzą w życie przepisy o elektrycznych hulajnogach. Choć wprowadzają one ograniczenia m.in. w zakresie maksymalnej prędkości poruszania, liczby osób podróżujących na jednym urządzeniu oraz wieku potencjalnego kierowcy, to nie regulują wielu determinujących kwestię bezpieczeństwa na drodze spraw.

Jedną z nich jest fakt, że pojazd nie ma tablic rejestracyjnych – w sytuacji ucieczki z miejsca wypadku niezwykle trudno jest zlokalizować sprawcę zdarzenia – przekonuje Maria Dąbrowska-Loranc z Instytutu Transportu Samochodowego.

Czy pomysł rejestracji hulajnóg elektrycznych i rowerów ma jednak sens?

Posłuchaj
00:29 Loranc_1.mp3 Problem w identyfikacji sprawcy (Wysokie Obroty/PRK)

Badania przeprowadzone na zlecenie jednej z internetowych porównywarek ubezpieczeń wykazały, że Polacy boją się wypadku spowodowanego nieostrożnym zachowaniem kierowcy hulajnogi - mówi Aleksandra Biały. Większość badanych twierdzi też, że wraz z rowerami powinny być one objęte rejestracją i obowiązkowym ubezpieczeniem.

Posłuchaj
00:51 Biały_2.mp3 Strach przed wypadkiem (Wysokie Obroty/PRK)

Mimo zagrożeń wyniki badania potwierdzają, że ten rodzaj środka komunikacji jest dobrym uzupełnieniem transportu publicznego. Ich największymi zwolennikami są oczywiście ludzie młodzi – głównie studenci i bezdzietne małżeństwa.

Posłuchaj
00:20 Biały_4.mp3 Młodzi chętnie jeżdżą hulajnogami (Wysokie Obroty/PRK)

Po drugiej stronie barykady stoją emeryci, którym wystarczają autobusy i tramwaje.

– Tyle lat ludzie sobie radzili i jeździli autobusami, a teraz jakieś głupoty wymyślają. Same tylko z tego wypadki – mówi pan Andrzej.

Starsi co do zasady są przeciwnikami elektrycznych hulajnóg z prostej przyczyny – obawiają się skutków ewentualnego wypadku, kosztów leczenia i długotrwałej rehabilitacji.

Posłuchaj
00:29 Loranc_5.mp3 Koszty wypadków ponoszą wszyscy Polacy (Wysokie Obroty/PRK)

-

Maria Dąbrowska-Loranc wskazuje, że zapisy prawne umożliwiłyby kontrolę nad recyklingiem zużytych części – m.in. gum, elektroniki i akumulatorów. Przyczyniłaby się więc do zredukowania części negatywnego wpływu na środowisko.

Posłuchaj
00:33 Loranc_3.mp3 Rejestracja = troska o środowisko (Wysokie Obroty/PRK)

Problemem bezpieczeństwa komunikacji zajmuje się już rząd – nieustannie wprowadzane są zapisy, które mają gwarantować możliwie największy jego poziom.

– Nawet jeśli zmiany w prawie doczekają się podpisu prezydenta RP, to i tak nie rozwiąże to problemu – przekonuje Aleksandra Biały.

Posłuchaj
00:38 Biały_6.mp3 Czy wdrażane przepisy gwarantują bezpieczeństwo? (Wysokie Obroty/PRK)

Kluczem do rozwiązania problemu jest być może precyzyjne ustalenie, kto i w jakim zakresie odpowiada za szkody. Wprowadzenie obowiązku posiadania ubezpieczenia OC, będzie miało jeszcze jedną wymierną korzyść - przekonuje Maria Dąbrowska-Loranc z Instytutu Transportu Samochodowego. Jaką?

Posłuchaj
00:18 Loranc_7.mp3 Dobre przepisy działają prewencyjnie (Wysokie Obroty/PRK)

-

Do tematu nowelizacji w prawie i zmiany w regulacji dot. hulajnóg, e-hulajnóg, a także rowerów, z pewnością będziemy wracać.

Jesteśmy ciekawi Waszej opinii na ten temat! Czy faktycznie użytkownicy e-hulajnóg są niebezpieczni? Czy hulajnogi powinno się rejestrować, a każdy kierujący powinien posiadać ubezpieczenie OC? Czekamy na opinie w aplikacji mobilnej Polskiego Radia Kierowców!


Ł. Siudak


CZYTAJ TAKŻE: