Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 06.02.2018

Niepełnosprawni uczniowie w polskiej szkole. "Trudna codzienność"

Szkoły nie są przygotowane do pracy z uczniami z niepełnosprawnościami - wynika z raportu NIK. Aż w połowie ogólnodostępnych placówek oświatowych nie zapewniono takim dzieciom odpowiednich warunków kształcenia.
Posłuchaj
  • W jaki sposób włodarze szkół starają się przystosować placówki do potrzeb uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności? (Czat Czwórki)
Czytaj także

wózek niepełnosprawność 1200.jpg
"Niepełnosprawność tak naprawdę nie istnieje"

- Wciąż funkcjonują bariery, na które już nawet nie zwracamy uwagi: podwyższone progi, drzwi, które otwierają się w inną stronę niż powinny, przeróżne utrudnienia w komunikacji miejskiej. Jest jednak lepiej niż było 10 lat temu i jestem pewna, że za kolejne 10 lat będzie jeszcze lepiej - mówiła Katarzyna Bieżanowska. A jak przekonywał dr Paweł Kubicki z SGH, nie chodzi wyłącznie o bariery architektoniczne,  ale także społeczne - przede wszystkim stereotypowe postrzeganie odmienności. - Edukacja włączająca, mimo deklaracji, jest trudna w praktyce. Choć nie jest niemożliwa, bo w niektórych placówkach ten proces działa. Bariery wynikają najczęściej po prostu z braku dobrej woli, albo braku świadomości - tłumaczył dr Paweł Kubicki.

dr Paweł Kubicki Edukacja włączająca jest fundamentem społecznego postrzegania niepełnosprawności. Nie ma skuteczniejszej metody oswajania niepełnosprawności niż edukacja w dzieciństwie: przedszkolu i szkole

Które z tych barier są łatwiejsze do wyeliminowania i jak walczyć ze stereotypami? Zapraszamy do wysłuchania nagrania dyskusji ze studia Czwórki.

***

Tytuł audycji: "Czat Czwórki"
Prowadzi: Beata Kwiatkowska
Przygotował: Weronika Puszkar
Gość:
Katarzyna Bieżanowska (fundacja Kulawa Warszawa), dr Paweł Kubicki (Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH, autor publikacji Polityka Publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami)
Data emisji:
6.02.2018
Godzina emisji: 15.07

kd