"Niepełnosprawność tak naprawdę nie istnieje"
- Wciąż funkcjonują bariery, na które już nawet nie zwracamy uwagi: podwyższone progi, drzwi, które otwierają się w inną stronę niż powinny, przeróżne utrudnienia w komunikacji miejskiej. Jest jednak lepiej niż było 10 lat temu i jestem pewna, że za kolejne 10 lat będzie jeszcze lepiej - mówiła Katarzyna Bieżanowska. A jak przekonywał dr Paweł Kubicki z SGH, nie chodzi wyłącznie o bariery architektoniczne, ale także społeczne - przede wszystkim stereotypowe postrzeganie odmienności. - Edukacja włączająca, mimo deklaracji, jest trudna w praktyce. Choć nie jest niemożliwa, bo w niektórych placówkach ten proces działa. Bariery wynikają najczęściej po prostu z braku dobrej woli, albo braku świadomości - tłumaczył dr Paweł Kubicki.
dr Paweł Kubicki Edukacja włączająca jest fundamentem społecznego postrzegania niepełnosprawności. Nie ma skuteczniejszej metody oswajania niepełnosprawności niż edukacja w dzieciństwie: przedszkolu i szkole
Które z tych barier są łatwiejsze do wyeliminowania i jak walczyć ze stereotypami? Zapraszamy do wysłuchania nagrania dyskusji ze studia Czwórki.
***
Tytuł audycji: "Czat Czwórki"
Prowadzi: Beata Kwiatkowska
Przygotował: Weronika Puszkar
Gość: Katarzyna Bieżanowska (fundacja Kulawa Warszawa), dr Paweł Kubicki (Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH, autor publikacji Polityka Publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami)
Data emisji: 6.02.2018
Godzina emisji: 15.07
kd