Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Ula Kaczyńska 18.05.2018

Kultura w promocji. "To obszar, w którym cena nie działa"

"Bilet do teatru za 300 groszy", Noc Muzeów - to część akcji promocyjnych, które mają nas zachęcić do uczestnictwa w kulturze. Czy skutecznie?

Jeśli mówimy o rachunku zysków i strat to większość instytucji kultury jest bezsensowna. Ale w ten sposób nie można analizować tego "dobra" prof. Rafał Kasprzak

Z badań TNS wynika, że nawet 84 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku nie była ani razu w teatrze. - W tym momencie zwykle następuje biadolenie, jak to wszystko źle wygląda i jak to Polacy nie uczestniczą w kulturze. Tymczasem te liczby zaciemniają złożoność całej sytuacji. Bo z innych badań wynika, że Polacy chodzą do kina, teatru, opery bardzo chętnie, pod warunkiem, że mają z kim - mówi Bogna Świątkowska. 

Uczestnicy badania TNS przyznawali też, że odstraszają ich wysokie ceny biletów, brak wolnego czasu, brak odpowiedniego stroju i obawa przed niezrozumieniem przekazu. - Czasami mam wrażenie, że ludzie kojarzą teatr z reliktem przeszłości, z czymś nudnym, czego należy się bać. Tymczasem jest tu tyle różnych ofert, że każdy na pewno znajdzie coś dla siebie - opowiada Mateusz Banasiuk.

Social media bardzo pomagają mi, żeby dotrzeć do moich odbiorców i żeby im powiedzieć o moich spektaklach i koncertach. to bardzo sprecyzowana reklama Mateusz Banasiuk

Czy z oferty teatralnej "Bilet za 300 groszy" skorzystają ci, dla których bilety na spektakle są zwyczajnie zbyt drogie? Czy zbliżająca się Noc Muzeów, kiedy do wielu placówek będzie można wejść bezpłatnie, rozbudzi potrzebę uczestniczenia w kulturze? Jakie sposoby wykorzystywane są przez placówki kulturalne, aby przyciągnąć szerszą publiczność?

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Bogna Świątkowska (prezeska Fundacja Bęc Zmiana), prof. Rafał Kasprzak (Katedra Badań Zachowań Konsumentów SGH), Mateusz Banasiuk (aktor, wokalista)

Data emisji: 18.05.2018

Godzina emisji: 15.08

kul/mko