Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Apolonia Cichocka 19.11.2019

Ile o nas wiedzą dzięki social media?

Facebook będzie musiał zapłacić 5 miliardów dolarów grzywny za aferę Cambridge Analytica. Sprawy, która stała się punktem zwrotnym w naszym podejściu do mediów społecznościowych. 

Nie czujemy się dobrze w roli targetu. Nie powinno być zgody politycznej na to, że jesteśmy nieustannie obserwowani i manipulowani Katarzyna Szymielewicz 

Po tym wydarzeniu zaczęliśmy zwracać uwagę na to, jakie dane udostępniamy w mediach społecznościowych. Co takie portale o nas wiedzą i czy nam to przeszkadza? Czy nasze dane będą teraz bardziej bezpieczne?

Nie wyłączamy się z tej gry, bo to bardzo trudne. Jesteśmy częścią pewnego kręgu kulturowego, staliśmy się zakładnikami tej sytuacji Tomasz Ochocki

- Media społecznościowe wiedzą dziś o nas wszystko. Od preferencji zakupowych, przez polityczne, zainteresowania, miejsca, które odwiedzamy, sieci kontaktów - wyliczał Tomasz Ochocki z Odo24. - Wiedza o tym, jakie informacje na nasz temat zbierają i przechowują społecznościówki jest punktem wyjścia do zastanowienia się, w jaki sposób są wykorzystywane. Staliśmy się zasobem.

Płacimy ogromną cenę za pozorną przynależność. Ta chwila rozrywki prowadzi do uzależnień, odebrania prywatności, manipulacji i chorób cywilizacyjnych Katarzyna Szymielewicz 

- Nie wiemy w jakim stopniu informacje na nasz temat są wykorzystywane. Większość naszych wniosków opiera się na przypuszczeniach - uzupełniała Katarzyna Szymielewicz, prawniczka, założycielka Fundacji Panoptykon zajmującej się ochroną prywatności. - A obserwują nas bez przerwy. Śledzą się każde polubienie i kliknięcie. Nie wiemy, co z tych obserwacji wynika, bo firmy, które je zlecają nie muszą nikomu o nich raportować. Powinniśmy zająć polityczne stanowisko wobec platform, bo ich działanie jest dla nas krzywdzące - zaznaczała prawnik.

Czy kamera i mikrofon w urządzeniach, z których korzystamy mogą być używane bez naszej wiedzy? Jak działa algorytmiczna mapa Facebooka? Jakimi metodami pozyskiwania danych posługują się korporacje? Czym społecznościówki staną się bardziej prywatne?Więcej na ten temat w nagraniu. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan 

Gość: Tomasz Ochocki (Odo24), Katarzyna Szymielewicz (Fundacja Panoptykon)

Data emisji: 19.11.2019

Godzina emisji: 16.09

ac/kul