Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Apolonia Cichocka 22.01.2020

Czy transport publiczny powinien być darmowy?

Bilet miesięczny w niedużej miejscowości to koszt około 50 złotych. W stolicy - już dwa razy więcej. Skoro jednak wszyscy obywatele płacą podatki, może dostęp do komunikacji miejskiej powinien być otwarty? 

W Słupsku jednorazowy bilet normalny kosztuje 2,50 zł. Po Poznaniu za pięć złotych można jeździć komunikacją miejską przez 45 minut. Z opłat za lokalne przewozy zupełnie zrezygnowała Estonia. Od 2018 roku mieszkańcy mogą za darmo przemieszczać się autobusami. Jakie wady i zalety ma takie rozwiązanie?

Usługi komunikacyjne mogą być bezpłatne. Nigdy nie są darmowe

Adrian Furgalski z zespołu doradców gospodarczych TOR zwracał uwagę na to, że takie rozwiązania, nigdy nie są zupełnie darmowe. - Ktoś i tak zapłaci. Bezpłatna komunikacja to wyższe podatki lokalne, albo rezygnacja z pewnych udogodnień i inwestycji. Dla podróżnych bezpłatna komunikacja nie była też nigdy priorytetem - stwierdzał. - Pasażerom zależy na niezawodności, czystości i szybkości transportu, którym poruszają się na co dzień - zwracał uwagę

Gość Czwórki zgodził się z respondentami, że jakość usług transportu miejskiego w dużej mierze zależy również od cen biletów. Pasażerowie są świadomi tych wydatków. Problemy, jak przekonywał, znajdują się gdzie indziej. 

Inwestowanie w transport publiczny się opłaca

- Transport publiczny zachęca, jeśli jest konkurencyjny względem samochodu. Im rzadziej stoi w korkach i sprawniej dojeżdża do celu, tym chętniej się do niego przesiadamy. Zagęszczenie kursów powinno być na tyle częste, by pasażerowie nie musieli zbyt długo czekać na przystanku - dodawał Witold Urbanowicz z Transportu Publicznego.

W tym roku Warszawa wydawał niemal 200 mln na integrację publicznego transportu. Efekty tych inwestycji są widoczne. Jak wskazują dane, ruch samochodów osobowych w mieście to zaledwie 33 procent. Większość stanowi komunikacja miejska. - To ponad miliard dwieście milionów podróży rocznie i znacznie większa ilość sprzedanych biletów - wyliczał Adrian Furgalski.

Na czym polegają współczesne problemy komunikacyjne? Czy tańszy lub darmowy transport publiczny przyciągnie pasażerów? Więcej na ten temat w nagraniu. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan 

Goście: Adrian Furgalski (zespół doradców gospodarczych TOR); Witold Urbanowicz (Transport Publiczny)

Data emisji: 27.01.2020

Godzina emisji: 15.08

ac