Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jan Odyniec 07.06.2020

Katarzyna Niemiec: szkoła nie powinna tylko uczyć, ale także wychowywać

- Szkoła powinna kłaść akcent na ten wszechstronny rozwój, na rozwijanie pasji ucznia, na rozwijanie jego zainteresowań, poznawanie siebie, przede wszystkim na kształtowanie charakteru. Nie możemy się skupić tylko na dydaktyce - mówiła w Polskim Radiu 24 wicedyrektor Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek we Wrocławiu s. Katarzyna Niemiec. Gośćmi PR24 byli także Joanna Gruszczyńska, pedagog specjalny i polonistka oraz dr Marek Pustowaruk, polonista.
Posłuchaj
  • Goście Polskiego Radia 24 o edukacji i wychowaniu w szkole ("Temat dnia / Gość PR24")
Czytaj także

Edukacja jest tematem bardzo rozległym i budzi rozliczne emocje. W Polskim Radiu 24 poruszony został temat podstawowego zadania szkoły: czy powinna tylko uczyć, czy też zadaniem nauczycieli jest uczestniczyć w procesie wychowawczym uczniów? Mówili o tym pedagodzy z Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek we Wrocławiu.

1200_dzieci_szkoła_shutterstock.jpg
"Dużo pozytywnych sygnałów od rodziców". Rzecznik MEN o pierwszym dniu zajęć w klasach I-III

Wicedyrektor liceum s. Katarzyna Niemiec podkreśliła, że w jej opinii koncepcja, że zadaniem szkoły jest tylko nauka, przekazywanie wiedzy, bez elementów wychowawczych, jest błędna. W swojej wypowiedzi podkreślała, że tych dwóch aspektów nie można rozdzielać.

- Szkoła w dzisiejszych czasach nie powinna tylko uczyć, ale powinna także wychowywać. Powinna kłaść akcent na ten wszechstronny rozwój, na rozwijanie pasji ucznia, na rozwijanie jego zainteresowań, poznawanie siebie, przede wszystkim na kształtowanie charakteru. Nie możemy się skupić tylko na dydaktyce, tylko na przekazywaniu wiedzy, ale również na kształtowaniu młodego człowieka w sposób integralny - mówiła s. Katarzyna Niemiec.

Szkolna pedagog oraz polonistka Joanna Gruszczyńska została zapytana o rolę pedagoga. W audycji zwrócono uwagę na to, że często szkolni pedagodzy odgradzają się od uczniów, "chowając się" w swoich gabinetach.

- Moja wizja pracy w szkole jest taka, żeby mój gabinet był otwarty, żeby moje drzwi były otwarte, żeby tam był ciągły ruch. Żeby moi uczniowie nie czuli się jak goście albo jak petenci, tylko żeby to było ich miejsce, miejsce też dla nich bezpieczne. Ale ja też postrzegam swoją rolę jako kogoś, kto jest ciągle w różnych miejscach szkoły. Średnio mnie interesuje bycie wyłącznie w gabinecie, schowaną dla uczniów. Lubię być tam gdzie są uczniowie - podkreślała Joanna Gruszczyńska.

dziecko komputer 1200 free
Zdalna szkoła. Pedagog: taka będzie jej skuteczność, jaka będzie samodyscyplina ucznia

Nauczyciel Polskiego w liceum dr Marek Pustowaruk podkreślał, że nie da się wiedzy oddzielić od wychowania. W jego opinii na tym właśnie polega kształcenie, że nie jest to jedynie suche nauczanie, ale także przedstawianie całego kontekstu przekazywanej wiedzy, wraz z wartościami, na których się ona opiera.

- Nie wierzę w szkołę, która wyłącznie kształci, w rozumieniu: wyłącznie przekazuje wiedzę, ponieważ każda wiedza oparta jest na określonych założeniach i związana jest z określonymi wartościami, więc każda wiedza de facto kształci. Jako polonista bardzo mocno definiuję swoją rolę właśnie w kategoriach tak pojętego kształcenia, to znaczy przekazywania wiedzy, która ściśle spleciona jest z określonymi wartościami - mówił dr Marek Pustowaruk.

Więcej w nagraniu.

* * *

Audycja: "Temat dnia / Gość PR24"
Prowadzi: Magdalena Złotnicka
Goście: s. Katarzyna Niemiec (wicedyrektor Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek we Wrocławiu), Joanna Gruszczyńska (pedagog specjalny, polonistka), dr Marek Pustowaruk (polonista)
Data emisji: 07.06.2020
Godzina emisji: 16.35

PR24/jmo