Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Adam Koniecki 06.01.2021

"Odroczone i długotrwałe skutki pandemii". Psycholog o kondycji psychicznej dzieci i młodzieży

- Będziemy obserwować narastanie liczby dzieci potrzebujących ingerencji psychologa, a czasem psychiatry. Między innymi dlatego, że nie dostają one w rodzinach tego, co mogłoby łagodzić skutki izolacji od środowiska szkolnego i rówieśniczego -  mówiła w Polskim Radiu 24 dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy (Uniwersytet Warszawski).
Posłuchaj
  • 06.01.2021 dr Aleksandra Piotrowska (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24)
Czytaj także

Szef resortu edukacji i nauki Przemysław Czarnek mówił we wtorek w Polskim Radiu 24 m.in. o nauczaniu zdalnym wśród młodzieży szkolnej i wsparciu psychologicznym dla uczniów

czarnek mein pap_20201119_0IL 1200.jpg
"Przygotowujemy się, żeby najmłodsi wrócili do szkół". Szef MEiN podał możliwą datę

Dr Aleksandra Piotrowska podkreślała w rozmowie, że wielu praktyków sygnalizuje narastanie problemów związanych z kondycją psychiczną dzieci. - Badań na dużych grupach jeszcze nie ma, ale wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli z odroczonymi, długoterminowymi skutkami tych odbiegających od normalności, miesięcy życia - powiedziała.

Gość audycji zwracała także uwagę, że wiele dzieci  wzrastało w warunkach pozostawiających wiele do życzenia jeszcze przed pandemią. - Zawsze były wśród nas dzieci zaniedbywane, żyjące w rodzinach, w których dorośli nie zawsze potrafili odpowiedzieć trafnie, w której klasie jest dziecko, nie mówiąc o tym, jaka była ich świadomość w kwestii tego, co ma zadane do szkoły. Była wtedy jednak spora liczba dorosłych, którzy, oprócz rodziców, zwracali na te dzieci uwagę. Teraz tych dorosłych zabrakło (..) . Dodajmy do tego dużą liczbę dzieci o tzw. specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szkoła dla tych dzieci był środowiskiem, w którym spotykały się z przemyślaną stymulacją i stwarzaniem warunków, w których mogły, w miarę swoich możliwości, jak najlepiej się rozwijać - przypominała.

Efektem sytuacji edukacji zdalnej, izolacji od środowiska rówieśniczego, będzie zdaniem gościa audycji wzrost liczby dzieci potrzebujących ingerencji psychologa, a czasem psychiatry. - Dorośli, po tych paru miesiącach szarpania się z chęcią ogarnięcia swojej pracy zawodowej i nauczania zdalnego, pogodzenia domowników jeśli chodzi o przestrzeń itd, też są na skraju swoich możliwości w wielu rodzinach i nie będą w stanie pomóc swoim rodzinom tak, jak by dzieci tego potrzebowały - zauważyła psycholog.

Posłuchaj
23:03 _PR24_AAC 2021_01_06-11-34-14.mp3 06.01.2021 dr Aleksandra Piotrowska (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24)

Dr Aleksandra Piotrowska zaznaczyła także narastanie innego problemu. - Obawiam się także że dopiero próba powrotu do normalności i edukacji w szkole pokażą nam, jak ogromnie wzrosła liczba dzieci uzależnionych od ekranów, od Internetu. Już przed pandemią biliśmy w tej sprawie na alarm. Nasze dzieci i młodzież mają za sobą wiele miesięcy, kiedy zarówno aktywność szkolna i tzw. czas wolny spędzane były w dużej mierze przy różnego rodzaju ekranach - komentowała.

Więcej w zapisie rozmowy

* * *

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Prowadzący: Mateusz Drozda

Gość: dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy

Data emisji: 06.01.2021

Godzina emisji: 21.35

PR24/ka